Збірник наукових праць
УКР   ENG
Соціально-економічні проблеми
сучасного періоду України
   



Збірник СЕПСПУ -- sep2024.04.003

Репозитарій ІРД НАНУ УДК 339.3.024; JEL L81, O18, O24
Yakhno T. P. Current state, problems and prospects of the development of domestic trade [Сучасний стан, проблеми та перспективи розвитку вітчизняної торгівлі]. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України: зб. наук. пр. 2024. Вип. 4(168). P. 3-7. DOI: https://doi.org/10.36818/2071-4653-2024-4-1
Літер.: 7

Автори



Яхно Тетяна Петрівна

доктор економічних наук, доцент

професор кафедри міжнародних економічних відносин, факультет міжнародних економічних відносин, Львівський торговельно-економічний університет; старший науковий співробітник відділу проблем реального сектору економіки регіонів, ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України»

Контакти: tetis74@gmail.com

Сторінки:

Анотація

Розглянуто сучасний стан внутрішнього ринку, який формується під істотним впливом глобалізаційних процесів, наслідки яких особливо суперечливо проявилися в період світової фінансово-економічної кризи. Представлено аналіз сучасного стану внутрішньої торгівлі в Україні, який дасть змогу краще зрозуміти наявні проблеми та окреслити перспективні шляхи розвитку галузі для її стабілізації та підвищення ефективності. Під час аналізу враховані ключові чинники, що впливають на внутрішній ринок: економічні, соціальні, законодавчі та інфраструктурні. Зокрема, звернуто увагу на важливість удосконалення логістичних і торгових мереж, поліпшення доступу до фінансових ресурсів для малих і середніх підприємств, а також оптимізації податкового навантаження. Проаналізовано динаміку товарообороту внутрішньої торгівлі в Україні, яка характеризується значними коливаннями, зумовленими як глобальними викликами, так і військовими конфліктами. Визначено проблеми внутрішньої торгівлі в Україні, які мають комплексний характер і виникають через різні економічні, політичні, соціальні та інфраструктурні чинники. Розглянуто основні збитки внутрішнього ринку України, які значною мірою пов’язані зі скороченням споживчої активності, руйнуванням виробничих і комерційних об’єктів, а також із загальним падінням економічної активності через війну. Обґрунтовано перспективні напрями внутрішньої торгівлі в Україні, які залежать від багатьох факторів, таких як економічні умови, законодавчі зміни, інвестиції в інфраструктуру, технології та зміни в поведінці споживачів. Рекомендації щодо розвитку внутрішньої торгівлі передбачають запровадження сучасних технологій, розвиток електронної комерції, підвищення рівня конкуренції та зниження бар’єрів для входу на ринок нових учасників. Важливою складовою є вдосконалення системи контролю якості товарів і послуг, що дасть змогу підвищити довіру споживачів. Окрім того, варто активно сприяти розвитку регіональних ринків, що уможливить зменшення залежності від імпорту та покращення внутрішнього виробництва. Усі ці заходи сприятимуть не лише стабілізації ситуації в галузі, але й забезпечать її сталий розвиток, підвищення ефективності та конкурентоспроможності української торгівлі на внутрішньому ринку. Також необхідно зосередити увагу на удосконаленні інфраструктури торгівлі, зокрема створенні зручних логістичних шляхів і доступу до інноваційних складських і торгових площ. Важливим кроком є підтримка малих і середніх підприємств через сприятливі умови для їх розвитку, зокрема в частині спрощення адміністрування бізнес-процесів і зменшення бюрократичних бар’єрів.

Ключові слова:

внутрішній ринок, механізм глобалізаційних процесів, комерційні об’єкти, внутрішня торгівля, малі та середні підприємства, регіональні ринки, споживачі


Веб-майстер П. Попадюк