Збірник наукових праць
УКР   ENG
Соціально-економічні проблеми
сучасного періоду України
   



Збірник СЕПСПУ -- sep2025.03.043

Репозитарій ІРД НАНУ УДК 330:37.014.54:658.589; JEL І21, І28, J44
Сторонянська І. З., Беновська Л. Я., Патицька Х. О. Європейська політика трансформації професійної освіти в контексті інноваційного розвитку. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України: зб. наук. пр. 2025. Вип. 3(173). С. 43-49. DOI: https://doi.org/10.36818/2071-4653-2025-3-6
Літер.: 14

Автори



Сторонянська Ірина Зеновіївна

доктор економічних наук, професор

завідувач відділу регіональної фінансової політики, ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України»

Контакти: istoron.ird@gmail.com, istoron@i.ua, (032)270-7043

Сторінки:



Беновська Лілія Ярославівна

кандидат економічних наук, старший дослідник

провідний науковий співробітник, вчений секретар підрозділу відділу регіональної фінансової політики, ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України»

Контакти: lbenovska11@gmail.com

Сторінки:



Патицька Христина Олегівна

кандидат економічних наук, старший дослідник

старший науковий співробітник відділу регіональної фінансової політики, ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України»

Контакти: pelechata@meta.ua

Сторінки:

Анотація

Основною перевагою професійної освіти в Європейському Союзі є її орієнтація на потреби роботодавців. Водночас динамічний розвиток економіки, цифровізація, нанотехнології сприятимуть тому, що роботодавці шукатимуть працівників, які володіють не лише поточними технічними знаннями та навичками, але й здатністю набувати та впроваджувати інновації. Це сприяє трансформації системи професійно-технічної освіти. У статті визначено основні риси трансформації професійної освіти в Європейському Союзі: поступова зміна освітніх напрямів професійно-технічної освіти відповідно до вимог сучасного ринку праці; безперервний професійний розвиток і навчання впродовж усього життя; цифрова трансформація професійно-технічної освіти та розвиток сегмента STEM-освіти; підвищення ролі міжнародних-партнерств і мобільності здобувачів професійно-технічної освіти. Визначено особливості реформування професійної (професійно-технічної) освіти в Україні та з’ясовано основні проблеми невідповідності напрямів підготовки та освітніх програм закладів професійної освіти потребам ринку праці. Акцентовано на проблемах відкриття нових спеціальностей закладами професійної освіти, формуванні регіонального замовлення. З’ясовано можливості імплементації європейського досвіду трансформації професійної освіти в Україні.

Ключові слова:

професійна освіта, ринки праці, інновації, цифровізація, неформальна освіта, мобільність здобувачів

Посилання

    
  1. Huismann A., Hippash-Schneider U. Vocational Education and Training in Europe: system description Germany 2023. 2024. URL: https://www.researchgate.net/publication/384684803_Vocational_Education_and_Training_in_Europe_-_system_description_Germany_2023
  2. Köpsén J. Being Successful in the educational market: employers in practice of Swedish higher VET provision. Globalisation, Societies and Education. 2022. Vol. 22(2). Pp. 240-251. DOI: https://doi.org/10.1080/14767724.2022.2075833
  3. Кадемія М., Кобися А., Кобися В. Дуальна освіта та інноваційні технології навчання. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: зб. наук. пр. 2019. Вип. 54. С. 99-104. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2019-54-99-104
  4. Kim J., Han M. Education financing and public private partnership development assistance model. Social and Behavioral Sciences. 2015. Vol. 177. Pp. 100-103. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.345
  5. Пріма Р., Гончарук О., Пріма Д., Рославець Р. Цифровізація освіти – тренд, стратегія й виклик часу. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2023. № 3. С. 183-190. DOI: https://doi.org/10.24139/2312-5993/2023.03/183-191
  6. Emerging Market Trends in the Vocational Training Sector. Ezine Articles. URL: https://ezine-articles.com/emerging-market-trends-in-the-vocational-training-sector/?utm_source=chatgpt.com
  7. OECD: Website. 2025. URL: https://data-explorer.oecd.org
  8. Publications of the European Centre for the Development of Vocational Training. Cedefop’s Web portal: Website. 2025. URL: https://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-reports
  9. Digital Economy and Society Index (DESI) 2022. Shaping Europe’s digital future: Website. 2022. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/digital-economy-and-society-index-desi-2022
  10. Vocational education and training market. Metastat: Website. 2025. URL: https://www.metastatinsight.com/report/vocational-education-and-training-market
  11. EU sets goal of sending at least 23% of university students and 12% of VET students abroad by 2030. ICEF monitor: Website. 15.05.2024. URL: https://monitor.icef.com/2024/05/eu-sets-goal-of-sending-at-least-23-of-university-students-and-12-of-vet-students-abroad-by-2030/?utm_source=chatgpt.com
  12. Greater opportunities to learn and study abroad: Council adopts recommendatio European Council. EU and the European Council: Website. 13.05.2024. URL: https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2024/05/13/greater-opportunities-to-learn-and-study-abroad-council-adopts-recommendation
  13. Червоноградський вугільний мікрорегіон на шляху до справедливої трансформації: проблеми, виклики та потенціал розвитку. Львів, 2023. 110 c.
  14. Eurostat: Website. 2025. URL: https://ec.europa.eu/eurostat


Веб-майстер П. Попадюк