доцент кафедри міжнародних економічних відносин та маркетингу, факультет управління, економіки та права, Львівський національний університет природокористування
У статті наведено результати досліджень ринку плодово-ягідної продукції України. Визначено основні аспекти його функціонування. Запропоновано перелік матеріалу, який потрібен для висаджування лохини, технологічного обладнання для системи капельного зрошування, система захисту насаджень. Представлено міжнародний досвід виробництва та реалізації плодово-ягідної продукції. У сучасних умовах світовим трендом здорового способу життя є споживання ягідної продукції. Обсяги виробництва ягід у країнах-членах ЄС та країнах, що є найбільшими постачальниками ринку Європи, щорічно зростають у середньому на 6% за останні п’ять років. Україна має шанс стати основним виробником і постачальником продукції традиційних і найбільш затребуваних ягідних культур, насамперед на європейський ринок. Іншими перспективними експортними напрямами є виробництво органічної ягідної продукції, вирощування однієї з нішевих ягідних культур – лохини. Сформульовано рекомендації з визначення перспективних напрямів розвитку ринку плодово-ягідної продукції в Україні. Подано потребу в трудових ресурсах, витрати у проєктному фермерському господарстві, схеми пакування ягід. Проведено свот-аналіз та визначено сильні і слабкі сторони конкурентів у торгівлі лохиною. Сьогодні лохина займає третє місце у структурі ягідних плантацій України, поступаючись лише смородині та садовій полуниці. На частку лохини в Україні припадає 20% всіх площ, зайнятих плантаціями ягідних культур, керованих професіоналами. Ефективність ведення ягідного бізнесу фермерськими, особистими селянськими господарствами засноване на концентрації та інтенсифікації сільськогосподарського виробництва. Водночас успіху досягає те підприємство, яке створить вищу споживчу якість за нижчою ціною та задовольнить споживача краще, ніж конкуренти. Аналізуючи потенційних конкурентів, доцільно виділити уже давно напрацьовану мережу збуту товару, розроблену стратегію маркетингу. Основна мета вирощування лохини – досягнення максимального прибутку, оскільки лохина є культурою високорентабельною. Фінансова стратегія підприємства полягає в забезпеченні максимально швидкої окупності інвестиційного проєкту. Конкурентний потенціал підприємства є системою виробничих, фінансових та організаційних можливостей у забезпеченні ефективного збуту продукції. Бізнес починає приносити високий прибуток, оскільки ягоди лохини дуже затребувані на нинішньому ринку. Тому визначення пріоритету економічної ефективності виробництва лохини набуває особливого значення, що визначає актуальність обраної теми.