кандидат економічних наук, старший науковий співробітник, Заслужений діяч науки і техніки України
провідний науковий співробітник відділу регіональної екологічної політики та природокористування, ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України»
За результатами дослідження запропоновано об’єктами підтримки розглядати територіальні громади, до складу яких входять населені пункти зі статусом гірських, гірських територіальних громад. Зазначено необхідність урахування соціально-економічних показників гірських територіальних громад для вибору інструментів реалізації державної політики підтримки розвитку цих громад. Обґрунтовано підходи до категоризації гірських територіальних громад за рівнями економічної конкурентоспроможності та соціального розвитку. Здійснено групування громад за їхньою власною економічною спроможністю та виділено три групи громад: економічно конкурентоспроможні, проблемні та кризові. Указано на проблеми інформаційного забезпечення такого поділу громад з огляду на такі соціальні показники, як динаміка кількості наявного населення і рівень його зайнятості. Висвітлено пропозиції щодо змін нормативно-правових актів, які регламентують державну підтримку соціально-економічного розвитку гірських територій. Зокрема, запропоновано внести зміни й доповнення до Закону України «Про статус гірських населених пунктів в Україні», передбачивши надання гарантій соціально-економічного розвитку населених пунктів, яким надано статус гірських, ураховуючи рівень економічної конкурентоспроможності територіальних громад, до складу яких вони входять.
гірські території, гірські територіальні громади, економічна конкурентоспроможність, категоризація, диференціація підтримки розвитку
Досліджено питання становлення вітчизняного механізму екологічного оподаткування та його нормативно-правового забезпечення. Простежено трансформацію механізму реалізації в Україні принципу «забруднювач платить» – від екологічних платежів і зборів до екологічного податку. Звернено увагу на нівелювання природоохоронної функції екологічного оподаткування через запізніле й непропорційне інфляції підвищення ставок екологічного податку, виведення з його складу паливних і відмову від віднесення до нього транспортних податків, на які в більшості європейських країн припадає основна частина екологічних податкових надходжень, а також через вилучення окремих складових екологічного податку з переліку надходжень спеціального фонду бюджетів і внесення їх до складу доходів загального фонду. Зазначене суперечило засадам цільового екологічного використання цього виду податкових надходжень і зменшувало фінансову базу природоохоронної діяльності. Констатується, що не сприяли організації природоохоронної діяльності на всіх адміністративних рівнях зміни пропорцій у розподілі надходжень екологічного податку між державним і місцевими бюджетами. Запропоновано підходи до вирішення виявлених проблем шляхом екологізації системи оподаткування.
екологічне оподаткування, нормативно-правове забезпечення, охорона навколишнього природного середовища, податкове навантаження, екологізація системи оподаткування
Звернуто увагу на практично повсюдну присутність туристично-рекреаційної сфери як однієї з пріоритетних цілей у стратегіях розвитку регіонів України в умовах недостатності інструментарію з оцінювання її конкурентоспроможності. Розглянуто місце України за індексом конкурентоспроможності у сфері подорожей та туризму в рейтингу країн за 2019 р., опублікованому Світовим економічним форумом,. Досліджено питання методології та методичних прийомів оцінювання конкурентоспроможності туристично-рекреаційної сфери регіону. Здійснено аналіз пропонованих трактувань поняття конкурентоспроможності стосовно туристично-рекреаційної сфери та її регіональних систем. Вказано на доцільність інтегрування понять галузевої та регіональної конкурентоспроможності під час її оцінювання на рівні регіону. Розглянуто наукові напрацювання щодо оцінювання конкурентоспроможності туристично-рекреаційної сфери країн і регіонів, зокрема методологічні основи й методичні прийоми визначення індексу конкурентоспроможності країн у сфері подорожей та туризму (The Travel & Tourism Competitiveness Index, TTCI). Зазначено можливість використання їх для оцінювання конкурентоспроможності туристично-рекреаційної сфери регіонів України з корегуванням індикаторів оціночних показників з огляду на особливості вітчизняної системи статистики та прагнення мінімізувати суб’єктивність оцінювання.
За результатами оцінювання європейського досвіду реалізації принципу «забруднювач платить» здійснено обґрунтування підходів до вдосконалення механізмів економіко-екологічного регулювання в Україні в сучасних управлінських умовах з акцентуванням на інструментах оподаткування. Запропоновано шляхи екологізації вітчизняної системи оподаткування зі збільшенням до європейського рівня частки екологічного податку в загальній сумі податкових надходжень за одночасного зменшення податкового навантаження за іншими видами податку для уникнення загального зростання податкового навантаження на суб’єктів господарювання. Запропонована схема екологічної трансформації системи оподаткування в Україні передбачає збільшення частки екологічних податків і доведення її до 6% податкових надходжень з одночасним зменшенням на відповідну суму податку на прибуток підприємств. Її реалізація дозволить збільшити надходження екологічного податку більше як у 10 разів, забезпечуючи екостимулюючу роль податків. Також обґрунтовано пропорції розподілу надходжень екологічного податку між загальним і спеціальним фондами бюджетів з поступовим збільшенням частки надходжень до спеціальних цільових природоохоронних фондів.
Розглянуто проблематику вдосконалення політики соціально-економічного розвитку гірських територій в Україні. Зазначено важливість підвищення їх економічної конкурентоспроможності та створення нових робочих місць для запобігання депопуляції гір. Наведено дані про диференціацію розташування гірських населених пунктів України за висотами над рівнем моря. Запропоновано механізми зовнішньої підтримки економічного розвитку та стимулювання інвестиційної діяльності щодо гірських територій.
гірські території, гірська політика, підтримка економічного розвитку, стимулювання інвестиційної діяльності
Досліджено основні результати вітчизняної реформи децентралізації у фінансово-бюджетній сфері. Зроблено висновок щодо недосконалості встановлених підходів до формування сільських об’єднаних територіальних громад й потреби перегляду діючих механізмів бюджетного вирівнювання та пошуку резервів наповнення місцевих бюджетів. У цьому контексті на прикладі можливостей створення Дунаївської об’єднаної територіальної громади у Перемишлянському районі Львівської області розглянуто напрями реалізації економічного потенціалу громади через розвиток підприємництва.
Кравців В. С., Жук П. В. Концептуальні засади розробки та реалізації державної програми сталого розвитку Українських Карпат. Економіка України. 2013. № 1. С. 4-11. {sep2018.03.027.003}
Кравців В. С., Жук П. В. Концептуальні засади розробки та реалізації державної програми сталого розвитку Українських Карпат. Економіка України. 2013. № 1. С. 4-11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/EkUk_2013_1_2 {sep2018.04.058.001}
Жук П. В., Сірик З. О. Інвестиційний потенціал територіальних громад: суть поняття та питання управління. Регіональна економіка. 2017. №2(84). С. 16-22. {sep2018.04.125.010}
Жук П. В. Актуальні завдання та шляхи реформування адміністративно-територіального устрою в Україні. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2015. Вип. 1 (111). С. 20-25. {sep2018.04.125.011}
Кравців В. С., Сторонянська І. З., Жук П. В. Реформування територіальної основи місцевого самоврядування в контексті його фінансової спроможності. Економіка України. 2017. №1. С. 41-51. {sep2018.04.125.013}
Жук П. В., Почтарук І. С. Реструктуризація вугільної промисловості Західного регіону України у контексті світового досвіду. Регіональна економіка. 2015. № 1(75). С. 167-175. {sep2019.01.003.014}
Жук П. В. Природно-ресурсний потенціал та природний капітал у парадигмі сталого розвитку Карпатського регіону. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2013. Випуск 5(103). С. 48-57. {sep2019.03.003.010}
Сірик З. О., Жук П. В. Інвестиційний потенціал територіальних громад: суть поняття та питання управління. Регіональна економіка. 2017. № 2. С. 16-22. {sep2020.01.010.025}
Сірик З. О., Жук П. В. Інвестиційний потенціал територіальних громад: суть поняття та питання управління. Регіональна економіка. 2017 № 2. С. 16-22. {sep2020.02.046.004}
Жук П. В., Сірик З. В. Інвестиційний потенціал територіальних громад: суть поняття та питання управління. Регіональна економіка. 2017. № 2. С. 16-22. {sep2020.03.032.007}
Кравців В. С., Жук П. В. Екологічне оподаткування в Україні у європейському вимірі. Фінанси України. 2020. № 6. С. 8-24. DOI: https://doi.org/10.33763/finukr2020.06.008 {sep2021.04.022.014}
Жук П. В. Туристично-рекреаційна сфера регіону як об’єкт дослідження конкурентоспроможності. Регіональна економіка. 2022. № 2(104). С. 17-24. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2022-2-2 {sep2022.05.038.002}
Кравців В. С., Сторонянська І. З., Жук П. В. Реформування територіальної основи місцевого самоврядування в контексті його фінансової спроможності. Економіка України. 2017. № 1. С. 41-51. {sep2023.01.012.008}
Жук П. В. Туристично-рекреаційна сфера регіону як об’єкт дослідження конкурентоспроможності. Регіональна економіка. 2022. № 2(104). С. 17-24. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2022-2-2 {sep2023.01.048.003}
Жук П. В. Туристично-рекреаційна сфера регіону як об’єкт дослідження конкурентоспроможності. Регіональна економіка. 2022. № 2(104). С. 17-24. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2022-2-2 {sep2024.01.011.001}
Жук П. В. Туристично-рекреаційна сфера регіону як об’єкт дослідження конкурентоспроможності. Регіональна економіка. 2022. № 2. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2022-2-2 {sep2024.03.023.002}
Оцінювання конкурентоспроможності туристично-рекреаційної сфери регіону: методичні рекомендації / ред. В. С. Кравців, П. В. Жук; ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України». Львів, 2022. 22 с. URL: https://ird.gov.ua/irdp/e20220502.pdf {sep2024.03.023.003}
Кравців В. С., Жук П. В. Екологічне оподаткування в Україні у європейському вимірі. Фінанси України. 2020. № 6. С. 8-24. DOI: https://doi.org/10.33763/finukr2020.06.008 {sep2024.04.045.003}
Жук П. В. Гірські проблемні території Українських Карпат: ідентифікація та стимулювання розвитку. Регіональна економіка. 2021. № 3. С. 57-66. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-3-6 {sep2025.01.075.006}
Жук П. В. Територіальний розвиток, природне довкілля, економіка: наукові розвідки: монографія. Львів, 2023. 257 с. URL: http://ird.gov.ua/irdp/p20230001.pdf {sep2025.01.075.007}