УДК 378; JEL A13, H52, H55 Cwiakala-Malys A., Lagowski P. Efficiency of education of students with disabilities at academic institution in Poland [Ефективність навчання студентів з обмеженими можливостями в навчальному закладі в Польщі]. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України: зб. наук. пр. 2018. Вип. 4(132). P. 141-149. URL: http://ird.gov.ua/sep/doi/sep2018.04.149_u. Літер.: 17
Автори Цвьонкала-Малис Аннадоктор економічних наук, професор
завідувач кафедри фінансового менеджменту, факультет права, адміністрування та економіки, Вроцлавський університет (Польща)
Контакти: anna.cwiakala-malys@uwr.edu.pl
Сторінки:
Лаговські Павелкандидат економічних наук
доцент кафедри фінансового менеджменту, факультет права, адміністрування та економіки, Вроцлавський університет (Польща)
Контакти: pawel.lagowski@uwr.edu.pl
Сторінки:
АнотаціяЗ 2011 р. навчально-наукові установи Польщі зобов’язані створювати умови для студентів-інвалідів для їх повної участі як в процесі навчання, так і в наукових дослідженнях. Метою статті є дослідження ефективності навчального процесу у вищих навчальних закладах людей з інвалідністю з точки зору розподілу за видами вищої освіти та врахування територіального розподілу навчальних закладів у Польщі в період з 2014 по 2016 рр. Для дослідження використовувався емпіричний матеріал з офіційних звітів Центрального статистичного управління. З одного боку, було згруповано та проведено аналіз даних, агрегованих для окремих типів шкіл за ознакою їх професійного спрямування, а з іншого – досліджено зведені дані для окремих воєводств. Емпіричне дослідження проводилося з використанням непараметричного аналізу середовища функціонування (Data Envelopment Analysis) – методу DEA, для потреб якого було виділено чотири аналітичні моделі. Нарешті, результати дозволили порівняти рівень ефективності освіти залежно від виду вищої освіти та в межах воєводств, і в обох випадках були створені рейтинги залежно від отриманих результатів. Комунікація, залучення людей з обмеженими можливостями до суспільного життя відбувається шляхом ефективної освіти. Проведені дослідження показують, що рівень ефективності аналізованих явищ менш диференційований за територіальною ознакою (результати за воєводствами демонструють меншу варіативність), ніж у вибірці, здійсненій відповідно до видів вищих навчальних закладів. У цій сфері необхідно підвищити ефективність освіти людей з особливими потребами. Щобільше, підвищення ефективності освіти є необхідним, оскільки це питання добробуту, адже люди з інвалідністю мають ті самі права, що й інші. Водночас інваліди, які мають повну освіту, можуть знайти кращу оплачувану роботу та бути більш незалежними фінансово, а це означає зменшення витрат Державного бюджету. Варто пам’ятати, що підвищення ефективності навчання відповідно до прийнятих моделей буде можливим, коли таких випускників буде більше. Окрім того, навчання вимагає індивідуального ставлення до конкретної людини, з визначенням її труднощів і спільного рішення щодо їх подолання. Тільки таке ставлення та відповідний системний підхід дозволить підвищити рівень ефективності навчання людей з обмеженими можливостями.
Ключові слова:ефективність, метод DEA, люди з обмеженими можливостями
Посилання- Bates J. M. The Efficiency of Local Education Authorities, Oxford Review of Education, 1993. Vol. 19 (3). Pp. 277-289.
- Bowlin W. F. Measuring Performance: An Introduction to DEA, Journal of Cost Analysis. 1998. Fall. Pp. 3-27.
- Chakraborty K., Biswas B., Lewis W. C. Measurement of Technical Efficiency in Public Education: A Stochastic and Nonstochastic Production Function Approach. Southern Economic Journal. 2001. Vol. 67 (4). Pp. 889-905.
- Ćwiąkała-Małys A. Pomiar efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnictwie akademickim. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2010.
- Ćwiąkała-Małys A., Nowak W. Wybrane metody pomiaru efektywności podmiotu gospodarczego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2009.
- Debreu G. The coefficient of resource utilization, Econometrica. 1951. Vol. 19 (3). Pp. 273-292.
- Domagała A. Metoda DEA jako narzędzie badania względnej efektywności technicznej. Badania Operacyjne i Decyzje. 2007. Vol. 3-4. Pp. 21-34.
- Farell M. J. The Measurement of Productive Efficiency. Journal of the Royal Statistical Society. Series A. 1957. Vol. 120(3). Pp. 253-290.
- Feng Y. J., Lu H., Bi K. An AHP/DEA method for measurement of the efficiency of R&D management activities in universities. International Transactions in Operational Research. 2004. Vol. 11(2). Pp. 181-191.
- Główny Urząd Statystyczny. Osoby niepełnosprawne oraz ich gospodarstwa domowe 2002. Część I – Osoby niepełnosprawne. 2002. URL: https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5738/6/1/1/nsp2002_osoby_niepelnos_oraz_ich_gos_domowe_2002_cz_1_osoby_niepelnos.pdf
- Główny Urząd Statystyczny. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011. 2012. Retrieved from https://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/lud_raport_z_wynikow_NSP2011.pdf
- Główny Urząd Statystyczny. Szkoły wyższe i ich finanse w 2016 r. 2017. Retrieved from https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5488/2/13/1/szkoly_wyzsze_i_ich_finanse_w_2016_r.pdf
- Johnes J. Measuring teaching efficiency in higher education: An application of DEA to economics graduates from UK Universities 1993. European Journal of Operational Research. 2006. Vol. 174(1). Pp. 443-456
- Kędzierska M. (bdw.). Dobre praktyki na uczelniach wyższych, czyli o umożliwianiu kształcenia osobom niepełnosprawnym. Retrieved from http://www.kson.pl/gazeta/nasi-partnerzy/821-dobre-praktyki-na-uczelniach-wyzszych-czyli-o-umozliwianiu-ksztalcenia-osobom-niepelnosprawnym
- Kilian M. Studenci z niepełnosprawnościami: doświadczenia, potrzeby, wyzwania. Forum Pedagogiczne. 2016. Vol. 1. Pp. 267-282.
- Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (bdw). 2018. Retrieved from http://www.nauka.gov.pl/wsparcie-niepelnosprawnych-studentow-i-doktorantow/
- Pawłowska M. Wpływ fuzji i przejęć na efektywność w sektorze banków komercyjnych w Polsce w latach 1997-2001. Bank i Kredyt. 2003. Vol. 2. Pp. 20-34. Warszawa: NBP.
|