Збірник наукових праць
УКР   ENG
Соціально-економічні проблеми
сучасного періоду України
   



Збірник СЕПСПУ -- sep2018.05.025

Репозитарій ІРД НАНУ Репозитарій НБУВ УДК 339.17:330.342.146(477); JEL G30, R11
Мельник М. І., Синюра-Ростун Н. Р. Соціально-економічна роль корпоративних торгових мереж у контексті модернізації сфери товарного обігу України. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України: зб. наук. пр. 2018. Вип. 5(133). С. 25-32. URL: http://ird.gov.ua/sep/doi/sep2018.05.032_u.
Літер.: 25

Автори



Мельник Мар'яна Іванівна

доктор економічних наук, професор

завідувач відділу просторового розвитку, ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М.І. Долішнього НАН України»

Контакти: mar.melnyk@gmail.com, (032)270-70-53, (+38099)72-93-873

Сторінки:



Синюра-Ростун Надія Романівна

кандидат економічних наук

науковий співробітник відділу просторового розвитку, ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М.І. Долішнього НАН України»

Контакти: s-rnadia@ukr.net

Сторінки:

Анотація

Визначено соціально-економічну роль корпоративних торгових мереж у контексті модернізації сфери товарного обігу в Україні. Визначено, що мережева форма організації торгівлі є ефективним способом формування конкурентних переваг сучасних підприємств. Розглянуто три основні групи чинників, що впливають на формування та розвиток корпоративних торгових мереж: економічні, демографічні, містобудівні. Встановлено, що основні тенденції розвитку великих корпоративних торгових мереж на території України відповідають загальносвітовим тенденціям. Визначено найбільші торгові мережі України за часткою роздрібного товарообороту торгових підприємств, кількістю торгових об’єктів мережі та обсягу виторгу з квадратного метра торгової площі. Охарактеризовано вплив корпоративних торгових мереж на соціально-економічний розвиток регіону, що полягає у стимулюванні економічної, соціальної, креативної складової економіки. Встановлено, що особливо привабливими для розширення діяльності корпоративних торгових мереж є території великих міст. Визначено основні тенденції розвитку великих корпоративних мереж, що вказують на: певну стабілізацію економічної ситуації в Україні; якісний стан бізнес-клімату, який визначає прихід на українських ринок великих міжнародних рітейлерів; планування власного розвитку враховуючи економічні можливості населення (розвиток «private label» та локальних торгових мереж) тощо.

Ключові слова:

корпоративні торгові мережі, торгівля, соціально-економічна роль, торгово-розважальні центри, інфраструктура, сфера товарного обігу

Посилання

    
  1. Голобушова Н. Розвиток торговельних мереж в Україні. Товари і ринки. 2011. №1. URL: tr.knteu.kiev.ua/files/2011/11/4.pdf
  2. Юрко В., Тернавський Д. О. Розвиток корпоративних торговельних мереж в Україні: визначення та класифікація. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія: Економічні науки. 2010. № 1. С. 83-86. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvpusk_2010_1_17
  3. Клапчук В. А. Просторовий розвиток торговельних мереж Львова. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Географічні науки: зб. наук. пр. 2018. Вип. 8. URL: http://gj.kherson.ua/archive/8/11.pdf
  4. Кавун О. О. Стратегічні аспекти формування корпоративних торговельних мереж. Наукові праці Полтавської державної аграрної академії. Серія: Економічні науки. URL: http://pdaa.com.ua/np/pdf3/12.pdf
  5. Инфографика: Рейтинг эффективности торговых сетей. Асоціація Рітейлерів України: офіційний сайт. 2018. URL: http://retailers.ua/news/spetsproektyi/6366-infografika-reyting-effektivnosti-torgovyih-setey
  6. Рейтинг эффективности торговых сетей. Retailers: офіційний сайт. 2018. URL: http://retailers.ua/news/spetsproektyi/6366-infografika-reyting-effektivnosti-torgovyih-setey
  7. Крупнейшие FMCG-сети Украины по товарообороту в 2016 году. Асоціація Рітейлерів України: сайт. 2017. URL: https://rau.ua/news/krupnejshie-fmcg-2016
  8. Мережа роздрібної торгівлі підприємств (на 1 січня 2017 р.): Статистичний бюлетень. Київ, 2017. 118 с.
  9. США допоможуть Україні з проектом постачання фруктів та овочів до торговельних мереж. ZAXID.NET: сайт. 18.06.2017. URL: https://zaxid.net/ssha_dopomozhut_ukrayini_z_proektom_postachannya_fruktiv_ta_ovochiv_do_torgovelnih_merezh_n1428983
  10. Підсумки півріччя: топ-10 продуктових мереж України за кількістю магазинів (інфографіка). Асоціація Рітейлерів України: сайт. 27.08.2018. URL: https://rau.ua/uk/novyni/top-10-produktovyh-setej-ukraine
  11. За покупками крізь оптичні ілюзії. Новий «Сільпо» в ТРЦ Smart Plaza. Fozzy.ua: сайт. 2018. URL: http://www.fozzy.ua/ua/news/2018/za-pokupkami-kr-z-optichn-lyuz-noviy-s-lpo-v-trts-smart-plaza
  12. Західний регіон як тренд у розвитку роздрібних мереж. Насиченість регіону якісними ТРЦ. Retail & Development Advisor: сайт. 2018. URL: http://uk.rda.ua/news/zahidniy-region-yak-trend-u-rozvitku-rozdribnih-merezh-i-nasichenist-regionu-yakisnimi-trts.html
  13. Зайцев І., Перевезний А. Спецпроект: Аналіз торгівельної нерухомості в регіонах України. Асоціація Рітейлерів України: сайт. 30.03.2018. URL: https://rau.ua/uk/novyni/spetsproekt-analiz
  14. Аналітика. CBRE: сайт. 2018. URL: https://www.cbre.ua/golovna/analitika
  15. Закарпатська обласна державна адміністрація: офіційний сайт. 2018. URL: http://www.carpathia.gov.ua/storinka/regionalni-programy-rozvytku
  16. Мезенцева Н., Бура Т. Торговельно-розважальні центри України: суспільно-географічні аспекти дослідження. Вісник Київського національного університету ім. Тараса Шевченка: Географія. 2014. Вип. 1(62). URL: http://visnyk-geo.univ.kiev.ua/wp-content/uploads/2016/04/12-62.pdf
  17. Динаміка середньомісячної заробітної плати за видами економічної діяльності у 2010-2018 роках. Державна служба статистики України: офіційний сайт. 2018. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2014/gdn/prc_rik/prc_rik_u/dszpED_u.html
  18. Ключко Л. В., Ісмаілова А. Г. Суспільно-географічні особливості торгово-розважальних центрів як публічних просторів м. Харкова. Економічна та соціальна географія: зб. наук. пр. 2014. Вип. 1(69). С. 186-193. URL: http://bulletin-esgeograph.org.ua/images/docs/Volume-69/Klyuchko_Ismailova.pdf
  19. В Україні стане менше торгових мереж: куди зникають супермаркети. Сьогодні: сайт. 23.06.2017. URL: https://ukr.segodnya.ua/economics/business/v-ukraine-stanet-menshe-torgovyh-setey-kuda-ischezayut-supermarkety-1032214.html
  20. У Львові стартувала виставка «Форум освіти і кар’єри». Щоденний Львів: сайт. 23.02.2018. URL: http://dailylviv.com/news/osvita-i-nauka/u-lvovi-startuvala-vystavka-forum-osvity-i-kariery-55709
  21. Спецпроект: Торгові центри України он-лайн. Асоціація Рітейлерів України: сайт. 19.12.2017. URL: https://rau.ua/uk/ecommerceuk/spetsproek-ukrainian-malls/2
  22. Швестко В. О. Тенденції розвитку корпоративних роздрібних торговельних мереж України. Ефективна економіка. 2015. № 12. URL: www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4697
  23. Чи прийдуть в Україну інші інвестори слідом за H&M та IKEA? Асоціація Рітейлерів України: сайт. 17.03.2018. URL: https://rau.ua/uk/novyni/novini-kompanij/investory-vsled-za-h-m
  24. Аналітика Nielsen: На що витрачає і як економить український споживач (+ інфографіка). Асоціація Рітейлерів України: сайт. 13.09.2018. URL: https://rau.ua/uk/novyni/nielsen-ukrainskij-potrebitel
  25. Тримати марку: чому роздрібна торгівля не може обійтися без private label. Forbes Ukraine: сайт. 03.05.2016. URL: http://forbes.net.ua/ua/magazine/forbes/1414203-trimati-marku-chomu-rozdribna-torgivlya-ne-mozhe-obijtisya-bez-private-label


Веб-майстер П. Попадюк