УДК 330.567:316.4:351.863; JEL D10, E21, F52 Біль М. М. Споживча поведінка населення України: рефлексії на пандемію COVID-19. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України: зб. наук. пр. 2021. Вип. 3(149). С. 9-15. DOI: https://doi.org/10.36818/2071-4653-2021-3-2. Літер.: 27
Автори
Біль Мар'яна Михайлівнадоктор економічних наук, старший науковий співробітник
старший науковий співробітник відділу проблем соціально-гуманітарного розвитку регіонів, ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України»
Контакти: bmm1983@gmail.com, (098)321-9925, (097)275-3151, (032)270-6445
Сторінки:
АнотаціяПоглиблено теоретико-прикладні засади розгляду споживчої поведінки за рефлексивним підходом, що актуалізує аспект самоусвідомлення фінансової спроможності населення. Досліджено вплив пандемії на споживчу поведінку населення як основного дестабілізатора середовища її формування і прояву. Проаналізовано рівень доходів і структуру витрат населення України за даними обстежень домогосподарств з порівнянням показників до – і пандемічного періоду. Виявлено помітне скорочення витрат на дозвілля і ресторанний бізнес та значне збільшення витрат на комунальні послуги, що є додатковим ризиком зниження добробуту населення в умовах постпандемічної невизначеності. З огляду на складність ситуації, вказано на необхідність підтримки соціально відповідального бізнесу в Україні та запропоновано пріоритети його розвитку в частині виробничої і збутової діяльності.
Ключові слова:споживча поведінка, споживчі рефлексії, стабільність середовища, доходи і витрати домогосподарств, соціально відповідальний бізнес, пандемія COVID-19
Посилання- Mid-Year Report 2021 «Who strategic action against COVID-19». World Health Organization: Website. 2021. URL: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who_sprp_mid-year-report-2021.pdf?sfvrsn=60a1721b_8&download=true
- Про затвердження Державної програми стимулювання економіки для подолання негативних наслідків, спричинених обмежувальними заходами щодо запобігання виникненню і поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на 2020-2022 роки: постанова Кабінету Міністрів України від 27.05.2020 р. № 534. LigaZakon: сайт. URL: https://ips.ligazakon.net/document/KP200534
- Україна: вплив COVID-19 на економіку і суспільство (бачення постпандемічного розвитку у 2020-2024 рр. очима експертів та молоді). Консенсус-прогноз. Міністерство економіки України: сайт. 2020. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/Download?id=bc5d2c61-1a7f-4ec7-8071-b996f2ad2b5a
- Оцінка стану деяких галузей в Україні під час та після пандемії COVID-19: аналітична доповідь. Міжнародний центр перспективних досліджень: сайт. 2020. URL: http://www.icps.com.ua/assets/uploads/images/files/covid_a4_2020_mcpd.pdf
- Волосевич І., Беланенко Д., Савчук Д. Дослідження громадської думки щодо ситуації у країні під час пандемії COVID-19. Info Sapiens: сайт. 2020. URL: https://sapiens.com.ua/publications/socpol-research/115/IS_Coronavirus_PART2.pdf
- Наслідки епідемії COVID-19 та карантинних заходів для провідних секторів економіки України. Дослідження за результатами глибинних інтерв’ю з власниками та топ-менеджерами українських компаній. Київ-Харків, 2020. 188 с.
- Жаліло Я. А., Базилюк Я. Б., Ковалівська С. В., Коломієць О. О., Собкевич О. В. Україна після коронакризи – шлях одужання: наук. доп. / Нац. ін-т стратег. досліджень, Центр регіон. дослідж., Центр економ. і соц. дослідж. Київ: НІСД, 2020. 302 с.
- Onyshchenko V., Sivitska S., Cherviak A. COVID-19 anditsimpacton Ukrainian economy. Економіка і регіон. 2021. № 1(80). Рp. 6-14. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.26906/EiR.2021.1(80).2232
- Гордей О., Безноско К., Мерва А. Вплив COVID-19 на економічне зростання в Україні. Збірник наукових праць Університету державної фіскальної служби України. 2020. № 1-2. С. 49-63. DOI: 10.33244/2617-5940.1-2.2020.49-63
- Возняк Г., Жеребило І. Мінливість економіки в умовах пандемії: фінансово-економічні наслідки для країни та територіальних громад. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки: зб. наук. пр. 2020. № 3. С. 51-57. DOI: 10.29038/2411-4014-2020-03-51-57
- Долбнєва Д. Вплив COVID-19 на економіку країн світу. Проблеми економіки. 2020. № 1(43). С. 20-26. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2020-1-20-26
- Заволока Ю. М., Івко А. В., Сідненко М. В. Вплив рецесії, викликаної пандемією COVID-19, на стан безробіття та ринок праці. Агросвіт. 2021. № 9-10. С. 53-59. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2021.9-10.53
- Летуновська Н. Є., Васильєва Т. А., Сміянов В. А. Пандемія COVID-19 як кризоформуючий фактор здорового розвитку регіонів. Вісник Сумського державного університету. Серія: Економіка. 2020. № 3. С. 191-198. DOI: https://doi.org/10.21272/1817-9215.2020.3-21
- Федик М. В. Макроекономічні наслідки впливу пандемії COVID-19 на світову економіку. Економіка та держава. 2021. № 7. С. 40-46. DOI: https://doi.org/10.32702/23066806.2021.7.40
- Бережний Я. В. Споживчий ринок і карантин «COVID-19» в Україні. Ефективна економіка. 2020. № 9. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.9.64
- Тер-Карапетянц Ю. М. Вплив кризи на маркетингову діяльність підприємств. Ефективна економіка. 2020. № 6. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.6.62
- Марущак О. Я., Косар Н. С., Кузьо Н. Є. Вплив кризи на маркетингову діяльність підприємств та поведінку споживачів. Вісник Національного університету «Львівська політехніка»: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку»: зб. наук. пр. 2010. № 691. С. 181-188.
- Charm T., Grimmelt A., Kim H., Robinson K., Lu N., et al. Consumer sentiment and behavior continue to reflect the uncertainty of the COVID-19 crisis Mc Kinsey & Company: Website. 26.10.2020. URL: https://www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sales/our-insights/a-global-view-of-how-consumer-behavior-is-changing-amid-covid-19
- Hesham F., Riadh H., Sihem N. K. What Have We Learned about the Effects of the COVID-19 Pandemic on Consumer Behavior? Sustainability. 2021. Vol 13(8). DOI: https://doi.org/10.3390/su13084304
- Malter S. M., Holbrook B. M., Kahn E. B., Parker R. J., Lehmann R. D. The past, present, and future of consumer research. Marketing Letters. 2020. Vol. 31. Pp. 137-149. DOI: https://doi.org/10.1007/s11002-020-09526-8
- Kohli S., Timelin B., Fabius V., Moulvad Veranen S. How COVID-19 is changing consumer behavior – now and forever. Mc Kinsey & Company: Website. 2020. URL: https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/retail/our%20insights/how%20covid%2019%20is%20changing%20consumer%20behavior%20now%20and%20forever/how-covid-19-is-changing-consumer-behaviornow-and-forever.pdf
- Покотилова О. І. Рефлексивний підхід у процесі прийняття управлінського рішення щодо формування асортименту підприємства. Економічний вісник Донбасу. 2012. № 3. С. 185-188.
- Біль М. М., Мульска О. П. Моделі споживчої поведінки домогосподарств та регіональні особливості їх формування в Україні. Регіональна економіка. 2021. № 2(100). С. 53-60. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-2-5
- Василькевич Л. О. Структура поведінки споживачів і характеристика її основних компонентів у системі економічних відносин. Економіка і регіон. 2011. № 4. С. 187-191.
- Витрати і ресурси домогосподарств України (за даними вибіркового обстеження умов життя домогосподарств). Державна служба статистики України: сайт. 2021. URL: http://www.ukrstat.gov.ua
- Основні показники рівня життя населення у січні-серпні 2021 року. Міністерство соціальної політики України: сайт. 2021. URL: https://www.msp.gov.ua/timeline/Pokazniki-socialnoi-sferi.html
- Вплив COVID-19 на економіку і суспільство країни: Підсумки 2020 року та виклики і загрози постпандемічного розвитку. Консенсус-прогноз. Міністерство економіки України: сайт. 2021. URL: https://www.unicef.org/ukraine/media/12916/file/Concensus%20Forecast%20
|