Збірник наукових праць
УКР   ENG
Соціально-економічні проблеми
сучасного періоду України
   



Збірник СЕПСПУ -- sep2021.03.009

Репозитарій ІРД НАНУ УДК 330.567:316.4:351.863; JEL D10, E21, F52
Біль М. М. Споживча поведінка населення України: рефлексії на пандемію COVID-19. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України: зб. наук. пр. 2021. Вип. 3(149). С. 9-15. DOI: https://doi.org/10.36818/2071-4653-2021-3-2.
Літер.: 27

Автори



Біль Мар'яна Михайлівна

доктор економічних наук, старший науковий співробітник

старший науковий співробітник відділу проблем соціально-гуманітарного розвитку регіонів, ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України»

Контакти: bmm1983@gmail.com, (098)321-9925, (097)275-3151, (032)270-6445

Сторінки:

Анотація

Поглиблено теоретико-прикладні засади розгляду споживчої поведінки за рефлексивним підходом, що актуалізує аспект самоусвідомлення фінансової спроможності населення. Досліджено вплив пандемії на споживчу поведінку населення як основного дестабілізатора середовища її формування і прояву. Проаналізовано рівень доходів і структуру витрат населення України за даними обстежень домогосподарств з порівнянням показників до – і пандемічного періоду. Виявлено помітне скорочення витрат на дозвілля і ресторанний бізнес та значне збільшення витрат на комунальні послуги, що є додатковим ризиком зниження добробуту населення в умовах постпандемічної невизначеності. З огляду на складність ситуації, вказано на необхідність підтримки соціально відповідального бізнесу в Україні та запропоновано пріоритети його розвитку в частині виробничої і збутової діяльності.

Ключові слова:

споживча поведінка, споживчі рефлексії, стабільність середовища, доходи і витрати домогосподарств, соціально відповідальний бізнес, пандемія COVID-19

Посилання

    
  1. Mid-Year Report 2021 «Who strategic action against COVID-19». World Health Organization: Website. 2021. URL: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who_sprp_mid-year-report-2021.pdf?sfvrsn=60a1721b_8&download=true
  2. Про затвердження Державної програми стимулювання економіки для подолання негативних наслідків, спричинених обмежувальними заходами щодо запобігання виникненню і поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на 2020-2022 роки: постанова Кабінету Міністрів України від 27.05.2020 р. № 534. LigaZakon: сайт. URL: https://ips.ligazakon.net/document/KP200534
  3. Україна: вплив COVID-19 на економіку і суспільство (бачення постпандемічного розвитку у 2020-2024 рр. очима експертів та молоді). Консенсус-прогноз. Міністерство економіки України: сайт. 2020. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/Download?id=bc5d2c61-1a7f-4ec7-8071-b996f2ad2b5a
  4. Оцінка стану деяких галузей в Україні під час та після пандемії COVID-19: аналітична доповідь. Міжнародний центр перспективних досліджень: сайт. 2020. URL: http://www.icps.com.ua/assets/uploads/images/files/covid_a4_2020_mcpd.pdf
  5. Волосевич І., Беланенко Д., Савчук Д. Дослідження громадської думки щодо ситуації у країні під час пандемії COVID-19. Info Sapiens: сайт. 2020. URL: https://sapiens.com.ua/publications/socpol-research/115/IS_Coronavirus_PART2.pdf
  6. Наслідки епідемії COVID-19 та карантинних заходів для провідних секторів економіки України. Дослідження за результатами глибинних інтерв’ю з власниками та топ-менеджерами українських компаній. Київ-Харків, 2020. 188 с.
  7. Жаліло Я. А., Базилюк Я. Б., Ковалівська С. В., Коломієць О. О., Собкевич О. В. Україна після коронакризи – шлях одужання: наук. доп. / Нац. ін-т стратег. досліджень, Центр регіон. дослідж., Центр економ. і соц. дослідж. Київ: НІСД, 2020. 302 с.
  8. Onyshchenko V., Sivitska S., Cherviak A. COVID-19 anditsimpacton Ukrainian economy. Економіка і регіон. 2021. № 1(80). Рp. 6-14. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.26906/EiR.2021.1(80).2232
  9. Гордей О., Безноско К., Мерва А. Вплив COVID-19 на економічне зростання в Україні. Збірник наукових праць Університету державної фіскальної служби України. 2020. № 1-2. С. 49-63. DOI: 10.33244/2617-5940.1-2.2020.49-63
  10. Возняк Г., Жеребило І. Мінливість економіки в умовах пандемії: фінансово-економічні наслідки для країни та територіальних громад. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки: зб. наук. пр. 2020. № 3. С. 51-57. DOI: 10.29038/2411-4014-2020-03-51-57
  11. Долбнєва Д. Вплив COVID-19 на економіку країн світу. Проблеми економіки. 2020. № 1(43). С. 20-26. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2020-1-20-26
  12. Заволока Ю. М., Івко А. В., Сідненко М. В. Вплив рецесії, викликаної пандемією COVID-19, на стан безробіття та ринок праці. Агросвіт. 2021. № 9-10. С. 53-59. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2021.9-10.53
  13. Летуновська Н. Є., Васильєва Т. А., Сміянов В. А. Пандемія COVID-19 як кризоформуючий фактор здорового розвитку регіонів. Вісник Сумського державного університету. Серія: Економіка. 2020. № 3. С. 191-198. DOI: https://doi.org/10.21272/1817-9215.2020.3-21
  14. Федик М. В. Макроекономічні наслідки впливу пандемії COVID-19 на світову економіку. Економіка та держава. 2021. № 7. С. 40-46. DOI: https://doi.org/10.32702/23066806.2021.7.40
  15. Бережний Я. В. Споживчий ринок і карантин «COVID-19» в Україні. Ефективна економіка. 2020. № 9. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.9.64
  16. Тер-Карапетянц Ю. М. Вплив кризи на маркетингову діяльність підприємств. Ефективна економіка. 2020. № 6. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.6.62
  17. Марущак О. Я., Косар Н. С., Кузьо Н. Є. Вплив кризи на маркетингову діяльність підприємств та поведінку споживачів. Вісник Національного університету «Львівська політехніка»: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку»: зб. наук. пр. 2010. № 691. С. 181-188.
  18. Charm T., Grimmelt A., Kim H., Robinson K., Lu N., et al. Consumer sentiment and behavior continue to reflect the uncertainty of the COVID-19 crisis Mc Kinsey & Company: Website. 26.10.2020. URL: https://www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sales/our-insights/a-global-view-of-how-consumer-behavior-is-changing-amid-covid-19
  19. Hesham F., Riadh H., Sihem N. K. What Have We Learned about the Effects of the COVID-19 Pandemic on Consumer Behavior? Sustainability. 2021. Vol 13(8). DOI: https://doi.org/10.3390/su13084304
  20. Malter S. M., Holbrook B. M., Kahn E. B., Parker R. J., Lehmann R. D. The past, present, and future of consumer research. Marketing Letters. 2020. Vol. 31. Pp. 137-149. DOI: https://doi.org/10.1007/s11002-020-09526-8
  21. Kohli S., Timelin B., Fabius V., Moulvad Veranen S. How COVID-19 is changing consumer behavior – now and forever. Mc Kinsey & Company: Website. 2020. URL: https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/retail/our%20insights/how%20covid%2019%20is%20changing%20consumer%20behavior%20now%20and%20forever/how-covid-19-is-changing-consumer-behaviornow-and-forever.pdf
  22. Покотилова О. І. Рефлексивний підхід у процесі прийняття управлінського рішення щодо формування асортименту підприємства. Економічний вісник Донбасу. 2012. № 3. С. 185-188.
  23. Біль М. М., Мульска О. П. Моделі споживчої поведінки домогосподарств та регіональні особливості їх формування в Україні. Регіональна економіка. 2021. № 2(100). С. 53-60. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-2-5
  24. Василькевич Л. О. Структура поведінки споживачів і характеристика її основних компонентів у системі економічних відносин. Економіка і регіон. 2011. № 4. С. 187-191.
  25. Витрати і ресурси домогосподарств України (за даними вибіркового обстеження умов життя домогосподарств). Державна служба статистики України: сайт. 2021. URL: http://www.ukrstat.gov.ua
  26. Основні показники рівня життя населення у січні-серпні 2021 року. Міністерство соціальної політики України: сайт. 2021. URL: https://www.msp.gov.ua/timeline/Pokazniki-socialnoi-sferi.html
  27. Вплив COVID-19 на економіку і суспільство країни: Підсумки 2020 року та виклики і загрози постпандемічного розвитку. Консенсус-прогноз. Міністерство економіки України: сайт. 2021. URL: https://www.unicef.org/ukraine/media/12916/file/Concensus%20Forecast%20


Веб-майстер П. Попадюк