Реалізація реформи вищої освіти, що зветься «Конституція науки», має певні інформаційні потреби у сфері створення нового стратегічного управління державним університетом і визначення його організаційної структури. Ефективність і продуктивність вищої освіти у Польщі та світі нерозривно пов’язані з проблемами фінансування та контролю витрачання ресурсів. Поправка до Постанови Міністерства науки та вищої освіти про розподіл коштів з державного бюджету для державних і приватних університетів у грудні 2016 р. є ознакою змін у ставленні до виконання завдань, покладених на університети, запускає процеси адаптації державних університетів і ставить питання: як саме керувати університетом та яка модель управління є найбільш ефективною для конкретного університету? Обидва підходи – і «проякісний», і побудований на потенційній внутрішній зміні організації університетів – спричинять необхідність різного ставлення до способу представлення інформації для прийняття управлінських рішень. Контроль як функція менеджменту відіграватиме значну роль у державних вищих навчальних закладах. Це пов’язано з швидким розвитком інформаційних систем, впроваджених у державних вищих навчальних закладах («єдина система управління інформацією»), а також з вимогою більш ефективного управління державними коштами. Мета статті – визначити інформаційну основу прийняття рішень, необхідну для ефективного управління державним університетом в умовах зміни законодавства про вищу освіту та оцінка функціонування нових правил розподілу бюджетних коштів задля підвищення ефективності освітнього процесу. У статті для аналізу використано дані обраного державного університету економічного профілю.
реформа вищої освіти, розподіл кошів державного бюджету між університетами, ефективність діяльності університету, інформаційна система державного університету
З 2011 р. навчально-наукові установи Польщі зобов’язані створювати умови для студентів-інвалідів для їх повної участі як в процесі навчання, так і в наукових дослідженнях. Метою статті є дослідження ефективності навчального процесу у вищих навчальних закладах людей з інвалідністю з точки зору розподілу за видами вищої освіти та врахування територіального розподілу навчальних закладів у Польщі в період з 2014 по 2016 рр. Для дослідження використовувався емпіричний матеріал з офіційних звітів Центрального статистичного управління. З одного боку, було згруповано та проведено аналіз даних, агрегованих для окремих типів шкіл за ознакою їх професійного спрямування, а з іншого – досліджено зведені дані для окремих воєводств. Емпіричне дослідження проводилося з використанням непараметричного аналізу середовища функціонування (Data Envelopment Analysis) – методу DEA, для потреб якого було виділено чотири аналітичні моделі. Нарешті, результати дозволили порівняти рівень ефективності освіти залежно від виду вищої освіти та в межах воєводств, і в обох випадках були створені рейтинги залежно від отриманих результатів. Комунікація, залучення людей з обмеженими можливостями до суспільного життя відбувається шляхом ефективної освіти. Проведені дослідження показують, що рівень ефективності аналізованих явищ менш диференційований за територіальною ознакою (результати за воєводствами демонструють меншу варіативність), ніж у вибірці, здійсненій відповідно до видів вищих навчальних закладів. У цій сфері необхідно підвищити ефективність освіти людей з особливими потребами. Щобільше, підвищення ефективності освіти є необхідним, оскільки це питання добробуту, адже люди з інвалідністю мають ті самі права, що й інші. Водночас інваліди, які мають повну освіту, можуть знайти кращу оплачувану роботу та бути більш незалежними фінансово, а це означає зменшення витрат Державного бюджету. Варто пам’ятати, що підвищення ефективності навчання відповідно до прийнятих моделей буде можливим, коли таких випускників буде більше. Окрім того, навчання вимагає індивідуального ставлення до конкретної людини, з визначенням її труднощів і спільного рішення щодо їх подолання. Тільки таке ставлення та відповідний системний підхід дозволить підвищити рівень ефективності навчання людей з обмеженими можливостями.
ефективність, метод DEA, люди з обмеженими можливостями