Досліджено сучасне нормативно-правове забезпечення регіонального розвитку в Україні. Визначено, що в Україні загалом створено правове поле для ефективного розвитку регіонів та місцевого самоврядування, однак воно потребує систематизації та упорядкування, оскільки деякі питання досі залишаються остаточно не врегульованими. Розглянуто базові цілі та стратегічні пріоритети регіонального розвитку в Україні, механізми та індикатори їх успішної реалізації на період до 2020 року. Зроблено висновок про те, що оновлені стратегічні засади регіональної політики загалом враховують динаміку і тенденції соціально-економічного розвитку регіонів України, а також орієнтуються на модернізацію підходів до управління просторовим розвитком.
державна регіональна політика, державне управління регіональним розвитком, збалансований регіональний розвиток, інструменти стимулювання розвитку регіонів, планування регіонального розвитку, Державна стратегія регіонального розвитку, принцип субсидіарності, децентралізація управління регіонами, інституційне середовище стимулювання регіонального розвитку
Визначено головні проблеми, що виникають при розробці стратегій регіонального розвитку у формулюванні пріоритетів розвитку. Обґрунтована необхідність певної уніфікації формулювання пріоритетів регіонального розвитку. Сформульовані пропозиції щодо визначення пріоритетів регіонального розвитку.
стратегія регіонального розвитку, пріоритет регіонального розвитку
Обґрунтовано перехід від стратегічного планування як сукупності окремих методів і інструментів до стратегування регіонального розвитку як нового підходу до управління регіоном, який спирається на оновлену методологію програмно-цільового управління, що є єдиною цілісною, взаємопов’язаною системою механізмів побудови і реалізації стратегії розвитку регіону на основі стратегічних цілей, здатним консолідувати зусилля властей, бізнесу і суспільства.
стратегічне планування, стратегування, стратегія, регіон
Визначені основні напрямки регіональної політики щодо підтримки інвестиційного розвитку на основі використання важелів децентралізації управлінських повноважень та імплементації Європейського досвіду застосування концепції податкового конкурування. В межах наявних можливостей, що надаються діючим податковим законодавством України, запропоновані заходи регіонального регулювання інвестиційними проектами за допомогою попроектного підходу в оподаткуванні прибутку, застосування уніфікованого підходу до визначення періоду визнання доходів.
сучасна регіональна політика, податкові важелі стимулювання інвестицій, Європейський досвід активізації інвестиційної діяльності
Розкриваються причини депресивного стану регіонів та територій. Проаналізовано основні існуючі в літературі підходи та визначення депресивності та вказано на їх обмеженість: цей економічний феномен розглядається як існуючий майже виключно в сільській місцевості та безпосередньо пов’язаний з аграрним сектором економіки. Запропоновано нову класифікацію мобільності як фактора гнучкості та ступеню адаптивності, і доведено, що регіон з високим рівнем мобільності, це регіон, добре інтегрований в економічний простір, що забезпечує високій рівень економічної безпеки.
антидепресивна компонента, депресивність, економічна безпека, мобільність, регіональна політика
Запропоновано концептуальні підходи до формування еколого-економічної моделі розвитку Закарпатської області. Обґрунтовано пріоритетні сфери економічної діяльності та принципи формування інтегрованих господарських систем.
економічні пріоритети, еколого-економічна модель, господарські системи, розвиток, стратегія
Розглянуто проблему структурного розвитку регіонів України. Здійснено аналіз галузевої (за видами економічної діяльності), технологічної, відтворювальної, територіальної та інституційної структури економіки. Виявлено асиметрії структурного розвитку регіонів, визначено причини, соціальні та політичні наслідки для України. Обґрунтовано доцільність використання системи сучасних механізмів структурної корекції економіки регіонів.
структура економіки, структурний розвиток, структурна трансформація, асиметрія структурного розвитку
Запропоновано схему розробки комплексної інноваційної програми розвитку регіону, обґрунтовано авторські позиції щодо доцільності запровадження функціональної моделі управління інноваційним розвитком бізнес-середовища регіону.
інноваційний розвиток, інноваційні процеси, бізнес-середовище, модернізація, регіональне управління
Проаналізовано чинне нормативно-правове забезпечення реалізації державної регіональної політики, визначено основні напрямки його удосконалення за сферами впливу, обґрунтовано необхідність прийняття базового закону України «Про засади державної регіональної політики»
концепція, законопроект, закон, державна регіональна політика
Розглядаються принципи, методи і організаційно – економічний механізм забезпечення конвергенції соціально – економічного розвитку регіонів України на основі формування і реалізації основних напрямів інноваційної діяльності. Значна увага приділяється регіональній політиці конвергенції країн – членів Європейського Союзу з метою врахування його досвіду.
конвергенція, дивергенція, інновація, соціально- економічний розвиток, кластер, інфраструктура
Оцінено структурні зміни в економіці Львівської області за видами економічної діяльності та галузями промисловості. Виявлено основі тенденції структурних змін в економіці області і на цій основі надано практичні рекомендації щодо вибору пріоритетних видів економічної діяльності області.
структурні зміни, структура економіки, структурні пропорції, економічна діяльність, економічний розвиток
Проаналізовано структурні зміни в економіці Волинської області у 2006-2013 рр. та виявлені тенденції у зміні економічної динаміки. Визначено інтегральні коефіцієнти структурних зрушень за базовими економічними показниками. Досліджено вплив ендогенних чинників на зміну економічної кон’юнктури регіону. Виявлено основні дестабілізуючі чинники формування якісної структури Волинської економіки Запропоновано напрями удосконалення структурної політики Волинської області.
структурні зміни, економічна система регіону, регіональна структурна політика, циклічність економічних процесів, інноваційність економіки
Проведено аналіз структурних змін у Івано-Франківській області та визначено пріоритети структурної корекції економіки регіону. Здійснено оцінку структурних змін в економіці регіону за видами економічної діяльності та в розрізі окремих галузей промисловості. На основі оцінювальної структури економіки регіону побудовано прогноз структури валової доданої вартості за видами економічної діяльності.
Розглянуто стратегічний аспект розвитку Луганського регіону, який передбачає розробку проекту Стратегії збалансованого розвитку Луганської області на період до 2020 року, визначено стратегічну мету, пріоритети та імперативи, стратегічні, тактичні та операційні цілі, коло учасників задля реалізації стратегії, етапи і джерела фінансування.
стратегія, розвиток, регіон, пріоритети, імперативи, цілі
Здійснено аналіз секторальної, відтворювальної та галузевої структури економіки Закарпатської області. На основі розрахунку інтегрального коефіцієнта структурних зрушень за основними показниками економічної діяльності обраховано інтенсивність структурних змін в економіці регіону. Окреслено перспективи та основні напрями структурних змін, які необхідні для досягнення зростання економіки регіону.
Узагальнено основні принципи і діючі інструменти регулювання екологічної безпеки країн Євросоюзу. Проаналізовано особливості застосування в країнах ЄС підходів до побудови регіональної екологічної політики в залежності від форми державного устрою і організаційної системи регулювання екологічної безпеки регіону. Визначено основні проблеми та умови реформування системи регулювання екологічної безпеки в Україні в умовах трансформації адміністративно-територіального устрою країни та інтеграції до ЄС.
екологічна безпека, екологічна політика, регіон, регулювання, інструменти регулювання екологічної безпеки, організаційна система регулювання екологічної безпеки
Проведено кількісну та якісну оцінку системи управління регіональним розвитком. Доведено, що в основу модернізації управління регіональним розвитком необхідно покласти інновації та стратегічне управління людськими. Запропоновані напрями модернізації та етапи її реалізації.
управління регіональним розвитком, модернізація, регіональний індекс людського розвитку, кількість населення, стратегічне управління людськими ресурсами
Розглянуто поняття інвестиційного потенціалу та інвестиційного потенціалу енергозбереження, розкрито та систематизовано різні підходи до їх тлумачення. Досліджено сучасний стан і тенденції розвитку сфери енергозбереження, запропоновані шляхи посилення інвестиційного потенціалу енергозбереження в Україні.
Висвітлені основні організаційно-економічні механізми, дія яких спрямована на створення сприятливих умов ефективної та взаємовигідної співпраці суб’єктів та учасників транскордонного співробітництва задля підвищення соціально-економічного розвитку та рівня життя мешканців. Обґрунтовано напрями державної політики щодо удосконалення означених механізмів, зокрема для подолання викликів та загроз, які виникають у транскордонному просторі України та ЄС.
Розглянуто ключові аспекти функціонування системи стратегічного управління транскордонним співробітництвом на наддержавному, державному, регіональному та місцевому рівнях. Приведено приклади визначення стратегічних пріоритетів транскордонного співробітництва України, а також стратегічних цілей і завдань різних єврорегіонів.
транскордонне співробітництво, стратегічне управління, єврорегіон, стратегічні напрямі та цілі транскордонного співробітництва
Обґрунтовано значення транскордонного співробітництва для соціально-економічного розвитку країни та її регіонів, а також виявлено необхідність застосування управління проектами як інструмента активізації транскордонної співпраці.
прикордонні регіони, транскордонне співробітництво, конкурентоспроможність, національна економіка, проект, управління проектами
Проаналізовані перспективи забезпечення конкурентоспроможності територіальних утворень на засадах активізації процесів капіталізації природних ресурсів у фінансовому просторі. Сутність цього процесу пов’язується із перетворенням природних ресурсів у відповідні активи. Запропоновано алгоритм капіталізації. При цьому в якості ключового визначено питання використання методів проектного управління природними ресурсами, з акцентуванням уваги на методологічні домінанти щодо введення природних ресурсів в ринковий обіг.
природно-ресурсний капітал, управління, фінанси, капіталізація природних ресурсів, конкурентоспроможність
Обґрунтовано положення, що від вирішення екологічних проблем залежить стабільність соціально-економічного розвитку України. Проаналізовано значимість екологічних факторів у процесах функціонування ЄС. Виокремлено особливості формування екологічної політики ЄС. Доведено необхідність формування системи екологічного управління як важливого фактору інтеграції України в європейський соціально-економічний простір.
управління, система, екологічне управління, екологічна політика, модернізація, Європейський Союз
Окреслено основні проблеми системи водопостачання і водовідведення малих міст України. Відзначено необхідність використання сучасних підходів до реформування цієї системи. Запропоновано ряд техніко-технологічних, організаційно-правових та управлінсько-інформаційних рекомендацій щодо покращення функціонування систем водопостачання і водовідведення малих міст України.
житлово-комунальне господарство, водопостачання і водовідведення, державно-приватне партнерство, регіональні програми
Виявлено залежність між структурою економіки та метрополізаційними процесами. Проаналізовано характер та обґрунтовано перспективи процесу трансформації структури економіки Західного регіону в контексті метрополізації. Проведено інтегральне оцінювання розвитку економічної метрополійної функції на прикладі обласних центрів Західного регіону України.
метрополія, метрополізація, метрополійні функції, постіндустріальне суспільство, структура економіки, трансформація структури економіки
Представлено методику виявлення стратегічних конкурентних позицій міста, яка базується на авторській модифікації матриці Бостонської консультаційної групи (БКГ). Здійснена апробація методики для позиціонування міста Чернівців на основі співставлення та шкалювання основних соціально-економічних показників міст-конкурентів та деталізація схеми позиціонування за найбільш перспективним вектором. Зроблені висновки щодо унікальних пропозицій окремих міст.
маркетинг міста, ринкове позиціонування, матриця BCG, міста-конкуренти, «ексклюзивні» конкурентні позиції міста, схема позиціонування міста, стратегія розвитку міста
Проведений порівняльний аналіз стану процесів модернізації промислових міст Донбасу і запропоновані інструменти по їх прискоренню. Оцінка стану і динаміки процесів модернізації міст Луганської області проведена порівняно з містами Донецької області. Обґрунтована необхідність розробки якісних стратегій і цільових програм розвитку території, а також запропоновані механізми взаємодії влади, бізнесу і експертного співтовариства при їх розробці і практичній реалізації.
модернізація, область, промисловість, стратегія, програма
Проведено оцінку поточного стану і динаміки функціонування промислових підприємств Львівської області за основними показниками. Окреслено внутрішні проблеми і зовнішні загрози розвитку промисловості в регіоні. Визначено перспективні види промислової діяльності в контексті поглиблення євроінтеграції України.
промисловість, виробництво, продукція, експорт, інвестиції, розвиток
Проаналізовано сучасний стан вітчизняної депозитарної системи. Висвітлено основні процеси перебудови системи депозитарного обслуговування цінних паперів. Розглянуто досвід європейських країн в частині створення та функціонування центральних депозитаріїв у розрізі структури власників цих установ. Висвітлено необхідність та досліджено процес створення Центрального депозитарію в Україні. Проаналізовано доцільність створення та діяльність Розрахункового центру в системі розрахунків з стосовно правочинів з цінними паперами. Здійснено оцінку конкуренції в сегменті розрахунково-клірингової діяльності в депозитарній системі країни та проведено порівняльний аналіз з країнами Європи. Виявлено недоліки та запропоновано напрями підвищення ефективності функціонування депозитарної системи в контексті забезпечення конкурентного середовища в сфері розрахунково-клірингової діяльності.
депозитарна система, ринок цінних паперів, цінні папери, кліринг, центральний депозитарій, розрахунковий центр
Розглядаються зміст, проблеми та переваги децентралізації управління фінансовими ресурсами. Показано необхідність змін в бюджетній політиці відповідно до нових підходів в управлінні регіонами. Розглянуто переваги иа недоліки бюджетно-фінансової децентралізації та можливі проблеми в умовах її реалізації.
бюджетна система, децентралізація управління фінансовими ресурсами, місцеві бюджети, доходи та видатки місцевих бюджетів
Здійснено обґрунтування теоретичних підходів до виокремлення такої категорії як «фінанси регіону» та визначення її цільового призначення в забезпеченні ефективного функціонування регіонів; визначення потенціальних і реальних можливостей регіонів в забезпеченні їх соціально-економічного розвитку на базі раціонального використання власного фінансового ресурсу; представлено критичний аналіз діючих на теперішній час механізмів управління фінансами регіонів та виявлення причин їх низької ефективності; обґрунтовано нові напрями забезпечення ефективного управління фінансами регіонів на основі врахування змін та можливостей, що створюються під впливом активізації інтеграційних процесів в Україні і в світовому економічному просторі.
фінанси регіону управління, фінансова система регіону
Розглянуто особливості формування регіональної політики розвитку банківської системи на засадах перспективності, виокремлено ключові детермінанти її формування, розроблено концептуальні напрями реалізації перспективної політики розвитку регіональних банківських систем.
регіональна банківська система, концепція регіональної політики розвитку банківської системи, поточна та перспективна регіональна політика розвитку банківської системи
Визначено основні проблеми банківського кредитного забезпечення суб’єктів господарювання. Наголошено на сучасних проблемах формування ресурсної бази банківських інституцій. Проаналізовано динаміку показників, які характеризують кредитні можливості банків та визначено їх основні тенденції. Запропоновано ряд напрямів щодо вирішення означених проблем.
Досліджуються проблеми, пов’язані з неефективним використанням бюджетних коштів. Встановлено причини цього явища й негативні чинники, що становлять основу бюджетних правопорушень. Запропоновано шляхи розв’язання проблеми з метою врегулювання ситуації та забезпечення раціонального використання бюджетних призначень.
ефективність використання бюджетних коштів, реформування бюджетної системи, бюджетний процес, порушення бюджетного законодавства
Розкрито суть ринкового процесу формування сільськогосподарських кооперативів та аграрних кластерів на сільських територіях. Виявлено ключову роль ринкової самоорганізації у цьому контексті. Досліджено механізм блокування ринкової самоорганізації в сільській економіці через наявність інституційних дисфункцій. Запропоновано заходи, спрямовані на удосконалення інституційного середовища кооперації та кластероутворення на сільських територіях України.
Проведений аналіз сучасного стану, тенденцій розвитку законодавства України, що забезпечує регулювання екологічного стану ґрунтів сільськогосподарського призначення, визначені проблеми правозастосовної діяльності в цій сфері. Вказано на загрозливу екологічну ситуацію у використанні сільськогосподарських угідь Західного транскордонного регіону. Визначені перспективні напрями вдосконалення нормативно-правової бази у сфері охорони родючості ґрунтів з метою забезпечення екологічної безпеки регіону.
регулювання, нормативно-правова база, екологічний стан, ґрунти сільськогосподарського призначення
Досліджено питання впливу об’ємів покладів сланцевого газу на вартість земельних ресурсів, що дає реальне збільшення їх вартості в сотні разів. Доведено, що ефективність сучасного сільського господарства, а відповідно і ліквідність земельних ресурсів як невід’ємного об’єкта виробництва, залежить в основному тільки від вартості використовуваних як безпосередньо так і опосередковано на суміжних виробництвах енергоресурсів. Доведено, що український земельний ресурс на сьогодні – це єдиний значний матеріальний ресурс, який при правильному використанні може дати реальний поштовх до створення конкурентоздатної економіки і враховувати цей факт потрібно при розробці абсолютно всіх інвестиційних програм.
земельні ресурси, ефективність використання, регіональний рівень, сільськогосподарські підприємства, ціна землі, земельний пай, альтернативні джерела енергії
На підставі застосування сучасного методологічного інструментарію визначено сутність сільських територій як складних природних та соціально-просторових утворень, обґрунтовано стратегічні пріоритети їх розвитку з урахуванням рівнів, типів та різновидів цих територій.
Проаналізовано проблеми формування та функціонування на сільських територіях комунальної інфраструктури, її вплив на довкілля і стан здоров’я населення. Досліджено соціально-екологічні аспекти процесів корпоратизації в аграрній сфері. Запропоновано шляхи залучення потенціалу агропромислових корпорацій для вирішення проблем розвитку сільських територій, стимулювання соціально-й екологічно відповідальної поведінки бізнесу.
сільські території, соціальний розвиток, стан довкілля, корпоратизація
Конкретизовано чинники, вплив яких обумовлює перспективи реалізації потенціалу зростання ефективності тваринництва як передумови становлення багатофункціональності сільських територій. Запровадження інноваційних підходів господарювання ув’язується з адаптацією систем ведення галузей до зональних ґрунтово-кліматичних умов, необхідністю врахування місцевих соціально-економічних реалій сільського розвитку та сформованих структурних організаційно-виробничих особливостей регіонального АПВ.
сільські території, сільський розвиток, галузі тваринництва, галузева структура, інноваційно-орієнтована модель агропромислового розвитку
Розглянуто особливості формування та втілення державної політики розвитку сільських територій КНР, Японії, Ізраїлю, ЄС та США. Визначено, що, незважаючи на певну подібність історичного розвитку сільських територій КНР, Ізраїлю та України, мають місце великі відмінності, які впливають на можливість використання досвіду цих країн. Виділено, що основними тенденціями у світі є посилення екологічної складової сільськогосподарського виробництва. Визначено, що для гармонійного розвитку сільських територій України необхідно здійснювати диверсифікацію економічної діяльності, як це відбувається у Ізраїлі, повніше використовувати власні ресурси, як це робиться у Японії, приділяти більшу увагу розвитку соціальної інфраструктури за зразками США та ЄС.
державна політика розвитку сільських територій, КНР, Японія, Ізраїль, США, ЄС
Окреслено основні підходи до розуміння якості життя населення та наведено існуючі методики (як світові, так і вітчизняні) до її оцінки. Запропоновано основні індикатори економічної, демографічної, екологічної та освітянської сфер, які необхідно враховувати при здійсненні сучасної оцінки якості життя сільських мешканців. Здійснена рейтингова оцінка якості життя сільського населення в розрізі регіонів.
сільська територія, сільські мешканці, якість життя
Розглянуто проблеми розвитку особистих селянських господарств, запропоновано напрямки підвищення ефективності їх господарської та інвестиційної діяльності. Запропоновано можливі напрямки кооперації та інтеграції господарств населення як засобу посилення їх ролі в розвитку гірських територій.
особисті селянські господарства, господарства населення, сільське господарство, кооперація, інтеграція, державна підтримка
Досліджено основні напрями розвитку природо-заповідних територій. Проаналізовано загальний стан фінансування об’єктів природо-заповідного фонду та визначено розмір надходжень від господарської діяльності. Обґрунтовано та запропоновано напрями удосконалення фінансування за рахунок власних надходжень.
природоохоронні території, інвестиційне забезпечення, природо-заповідний фонд, природоохоронні комплекси
Наголошено на необхідності консолідації українського суспільства на засадах опрацювання національної ідеї, яка акумулює етнічні, цивілізаційні та інтеграційні компоненти розвитку як націоцентричні. Їхня фундаментальна сутність полягає у визначенні України як соборної, української, гідної людини та нації (держави). Автор висуває нову соціогуманістичну парадигму буття нації як матрицю творення української ідеї, що ґрунтується на паритетному захисті нації і кожного громадянина, їх мов, культурних традицій, економічного, інформаційного та інших просторів. У цьому сенсі аналізуються рушійні сили розвитку соборної спільноти, з одного боку, як доцентрові, столично-метропольні, без ефективної соціалізації яких нація не зможе модернізуватися та на рівних партнерських засадах інтегруватися в світове цивілізаційне співтовариство. З другого, – елімінується здатність соціуму зберегти свою автентичність (відрубність, ідентичність) серед різнобарв’я культур, традицій та інших головних ознак окремішності кожного народу, тобто його можливості захистити територіальний, економічний, культурний, інформаційний та інші сегменти національного простору за умов глобалізації та дії відцентрових, особливо антиукраїнських, антидержавних постімперських сил.
українська національна ідея, сталість і тяглість суспільного розвитку, соціогуманістична парадигма, ідеологія державотворення та становлення нації, національна ідентичність, середовищеспроможність нації
Розглянуто кращі світові практики, які варто запроваджувати в систему вищої освіти для тісної співпраці освіти, науки, бізнесу; визначено роль університетів у формуванні середовища інноваційного мислення для вирішення практичних економічних проблем регіону; аналітично оцінено взаємодію освіти, науки і бізнесу в областях Карпатського регіону.
вища освіта; співпраця освіти, науки, бізнесу; університети; технологічна готовність; інновації; Карпатський регіон
Визначено основні напрями регіональної політики для забезпечення сталого розвитку, головні цілі соціальної політики регіональної влади в рамках впровадження моделі сталого розвитку. Розглянуто заходи щодо розвитку соціальної сфери регіону.
регіон, стратегія розвитку регіону, нормативи, інвестиції, екологія, соціальна сфера
Розглядаються теоретико-прикладні аспекти глобальної регіоналізації та соціально-економічної дискримінації мігрантів у приймаючому соціумі. Виділяються класифікаційні ознак дискримінації, зокрема статистичної та дискримінації на основі преференцій. Висвітлюються результати експертного дослідження стосовно інтеграційних перешкод та ризиків, яких зазнають українські мігранти за кордоном. Особлива увага приділена дискримінаційним чинникам, що стримують інтеграцію українських мігрантів, серед яких найбільш вагомими є проблеми працевлаштування, кар’єрного зростання, оплати праці, режиму праці, визнання дипломів про освіту та інші питання облаштування їх соціально-трудової сфери.
Розкрито економічний зміст метрополійної соціально-демографічної функції, обґрунтовано вибір показників для оцінювання її реалізації, проаналізовано на основі методу багатовимірної оцінки та інтегральних індексів рівень розвитку даної функції в містах обласних центрах Західного регіону України. Запропоновано заходи з покращення окремих складових соціально-демографічної функції на основі впровадження соціально-демографічних стандартів.
метрополія, метрополійна функція, інтегральні індекси, соціальні стандарти
Проаналізовано стан формування житлового фонду в країні. Розкрито динаміку вартості житла на первинному та вторинному ринках в обласних центрах України. Здійснено оцінку стану конкурентних відносин на ринку житлової нерухомості та виявлено їх фінансову складову. Запропоновано шляхи збільшення конкурентних можливостей на ринку житлового будівництва.
Здійснено аналіз тенденцій розвитку ринку автомобілів в Україні та особливостей формування його інфраструктури. Досліджено систему суб’єктів та умови функціонування інфраструктури ринку автомобілів. Визначено основні чинники, які впливають на сучасний стан торгівельної інфраструктури автомобільного ринку України та її регіонів.
Розкрито характеристики індустріальних парків та їх особливості в Україні. Проаналізовано та класифіковано основні види індустріальних парків. Досліджено відмінності індустріальних парків від інших спеціальних економічних зон.
індустріальний парк, інвестиції, спеціальна економічна зона
Обґрунтовано поняття інформаційної безпеки інтеррегіонального співробітництва та розроблено основні принципи її забезпечення. Проаналізовано інституціональне забезпечення інформаційної складової співробітництва регіонів в контексті економічної безпеки. Визначені перспективні напрями формування інформаційної безпеки інтеррегіонального співробітництва України.
інформаційна безпека, інтеррегіональне співробітництво, інституціональне забезпечення, транскордонні проекти
Проаналізовано можливості та переваги розвитку туризму в регіоні, розглянуто фактори та напрями їх впливу на формування сучасного й перспективного стану туристичної індустрії, її вплив на інші галузі господарства та соціально-економічний ефект від організації туристичної діяльності в регіоні. Систематизовано фактори та визначено критерії розвитку туристичної сфери в регіоні.
Проаналізовано основи бюджетного планування, визначено його завдання, принципи та функції. Обґрунтовано необхідність фактичного використання програмно-цільового планування видатків місцевих бюджетів. Окреслено напрями удосконалення бюджетного планування в контексті реформи місцевого самоврядування.
бюджетне планування, програмно-цільове планування видатків місцевих бюджетів, реформа місцевого самоврядування
Розкрито особливості організації внутрішнього аудиту, технології і методики його проведення. Проведено аналіз вітчизняних та зарубіжних літературних джерел і практики аудиту.