Державна установа
УКР   ENG
Інститут регіональних досліджень
ім. М. І. Долішнього  НАН України
   

ПОПУЛЯРНІ РОЗДІЛИ


 Конференції
Журнал «Регіональна економіка»
Збірник наукових праць «Соціально-економічні проблеми ...
Історія інституту
Координація наукової діяльності
Сектор просторового розвитку
Загальна інформація
Інститут
Експертні та аналітичні матеріали
Долішній Мар'ян Іванович
Співпраця з ВНЗ
Монографії
Відділ регіональної фінансової політики
Загальна структура
Мелешкін Михайло Тимофійович
Оголошення про захисти
Злупко Степан Миколайович
Тематика наукових досліджень
Наукові видання
Відділ регіональної економічної політики
Відділ розвитку територіальних громад і транскордонного співробітництва
Сектор проблем транскордонного співробітництва
Відділ розвитку виробничої сфери регіону та інвестицій
Відділ регіональної екологічної політики та природокористування
Відділ соціально-гуманітарного розвитку регіону
НАШІ ПАРТНЕРИ








Пастернак (Дейнека) Олена Іванівна
Пастернак (Дейнека) Елена Ивановна
Pasternak (Deyneka) Olena Ivanivna

Ступінь, звання:

кандидат економічних наук

Посада:

науковий співробітник, вчений секретар сектору

Місце роботи:

ІРД НАНУ, відділ розвитку територіальних громад і транскордонного співробітництва, сектор проблем транскордонного співробітництва, к. 211

Контакти:

olena.pasternak@gmail.com

Сторінки:

Народилась

02.12.1980.

Освіта:

Національний лісотехнічний університет України (1998-2003, диплом магістра з відзнакою, спеціальність – менеджмент зовнішньоекономічної діяльності, економічний факультет),
аспірантура – Інститут регіональних досліджень НАН України (2004–2007).

Здобутки:

кандидат економічних наук (2008, спеціальність – розвиток продуктивних сил і регіональна економіка, установа: Інститут регіональних досліджень НАН України, науковий керівник д.е.н., проф. Бєлєнький Петро Юхимович, тема: «Маркетингове забезпечення економічного розвитку регіону»).

Трудова діяльність:

інженер (2003), аспірант (2004), молодший науковий співробітник (2007), науковий співробітник (2009) сектору проблем транскордонного співробітництва відділу розвитку територіальних громад і транскордонного співробітництва (до 01.04.2014 відділу проблем ринкової інфраструктури та транскордонного співробітництва) ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України» (до 2014 р. — Інституту регіональних досліджень НАН України).

Наукові інтереси:

маркетинг територій / регіонів, транскордонне співробітництво, креативна економіка, інноваційний розвиток регіонів.

Життєве кредо:

«Усе, що стається, – на краще».

Монографії

2009



Файл Adobe Reader УДК 332.146.2:339.138
Пастернак О. І. Економічний розвиток регіону: маркетингове забезпечення : монографія / О. І. Пастернак ; Інститут регіональних досліджень НАН України ; [відп. ред. П. Ю. Бєлєнький]. – Львів, 2009. – 200 с. (Серія «Проблеми регіонального розвитку»). (повний текст)

Джерел: 226

Монографія присвячена дослідженню теоретико-методологічних основ маркетингового забезпечення економічного розвитку регіону. Проаналізовані основні функції маркетингу регіону, інструменти, які використовуються регіонами України на даний час. Окреслено основні шляхи активізації маркетингових механізмів з метою стимулювання економічного розвитку регіону. Запропоновано рекомендації щодо створення системи інформаційно-аналітичного забезпечення «Маркетинг регіону». Розроблено систему індикаторів моніторингу маркетингового забезпечення економічного розвитку регіону.
Для економістів, державних службовців, науковців, викладачів, студентів та всіх, хто займається проблематикою маркетингу територій.
Ключові слова: економічний розвиток, маркетингове забезпечення, регіон

Наукові видання

2018



Файл Adobe Reader УДК 332.135:339.9(477)
Розвиток транскордонного співробітництва: Тіньовий сектор в економіці прикордонних територій: науково-аналітична доповідь / ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України» ; наук. ред.: В. С. Кравців, Х. М. Притула. – Львів, 2018. – 65 с. (Серія «Проблеми регіонального розвитку»). (повний текст)

Джерел: 66 посилань

Проаналізовано основні чинники та тенденції розвитку тіньової економіки у прикордонних регіонах, суміжних з країнами-членами ЄС. Проведено оцінку рівня тінізації економіки прикордоння на основі методів «витрати населення - роздрібний товарооборот» та електричного, а також наведено результати експертного опитування щодо частки господарської діяльності, яка перебуває у «тіні», у містах республіканського та обласного значення та районах шести прикордонних областей України. Досліджено особливості функціонування неформальної зайнятості та запропоновано концептуальні засади інституалізації економіки прикордонних регіонів України з метою недопущення тіньових форм економічної активності.
Для представників органів державної та місцевої влади, науковців, суб’єктів підприємницької діяльності, представників громадських організацій та інших осіб, зацікавлених у проблематиці розвитку прикордонних територій в умовах поглиблення євроінтеграційних процесів.
Авторський колектив: Х. М. Притула, Ю. І. Стадницький, В. В. Борщевський, К. Куцаб-Бонк, Р. Т. Теслюк, О. І. Пастернак, М. В. Бачинська, О. О. Левицька, Я. Я. Калат, О. П. Демедюк, О. В. Махонюк, О. Б. Цісінська, В. М. Черторижський, Г. Я. Бабій, Т. І. Бандура, Н. В. Винар.
Ключові слова: транскордонне співробітництво, економіка прикордонних територій, тіньовий сектор

2017



Файл Adobe Reader УДК 332.135:339.9(477)
Розвиток транскордонного співробітництва 2017 : науково-аналітична доповідь / ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України» ; наук. ред. В. С. Кравців ; наук. координатор Х. М. Притула. – Львів, 2017. – 89 с. (Серія «Проблеми регіонального розвитку»). (повний текст)

Джерел: 45 посилань

Проаналізовано основні тенденції соціально-економічного розвитку прикордонних областей, суміжних з країнами-членами ЄС. Досліджено особливості просторової організації економіки прикордонних регіонів в контексті активізації інтеграційних процесів, пов’язаних із підписанням Угоди про асоціацію між Україною та ЄС та «тимчасовим» застосуванням Поглибленої і всеохоплюючої зони вільної торгівлі (ПВЗВТ). Вивчено динаміку та структуру товарного експорту і імпорту областей Західного регіону України та визначено перспективи розвитку зовнішньої торгівлі товарами. Окреслено особливості функціонування прикордонної торгівлі в українсько-польському транскордонному регіоні. Запропоновано напрями активізації транскордонного співробітництва як вагомого інструменту розвитку прикордонних територій.
Для представників органів державної та місцевої влади, науковців, суб’єктів підприємницької діяльності, представників громадських організацій та інших осіб, зацікавлених у проблематиці розвитку прикордонних територій в умовах поглиблення транскордонного співробітництва.
Авторський колектив: Х. М. Притула, С. О. Іщук, Ю. І. Стадницький, С. О. Матковський, М. Церпал-Волан, О. І. Пастернак, Я. Я. Калат, О. Б. Цісінська, О. П. Демедюк, В. М. Черторижський, Т. І. Бандура, Н. В. Винар.
Ключові слова: транскордонне співробітництво



Файл Adobe Reader Соціально-економічний розвиток прикордонних областей в умовах дії Угоди про Асоціацію між ЄС та Україною (за результатами експертних оцінок) : науково-аналітична записка / ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України» ; Х. М. Притула, О. І. Пастернак, Я. Я. Калат, О. П. Демедюк, О. Б. Цісінська, Т. І. Бандура, Н. В. Винар ; наук. ред. Х. М. Притула. – Львів, 2017. – 64 с. (повний текст)

У науково-аналітичній записці наведено результати експертного опитування представників органів місцевої влади з питань соціально-економічного розвитку прикордонних областей в умовах дії Угоди про Асоціацію між ЄС та Україною. В опитуванні прийняли участь представники міст республіканського та обласного значення (працівники міських рад), працівники районних державних адміністрацій шести прикордонних областей: Волинської, Львівської, Закарпатської, Івано-Франківської, Чернівецької та Одеської областей. Всього до опитування долучилося 288 експертів-представників 113 органів місцевої влади.
Наведено оцінку сучасного стану розвитку прикордонних територій, досліджено вплив Угоди про Асоціацію України та ЄС на розвиток території в контексті як позитивних, так і негативних наслідків поглиблення євроінтеграційних процесів, окреслено перспективні напрями розвитку досліджуваних територій.
Для представників органів державної та місцевої влади, науковців, суб’єктів підприємницької діяльності, представників громадських організацій та інших осіб, зацікавлених у проблематиці розвитку прикордонних територій в умовах поглиблення транскордонного співробітництва.
Авторський колектив: Х. М. Притула, О. І. Пастернак, Я. Я. Калат, О. П. Демедюк, О. Б. Цісінська, Т. І. Бандура, Н. В. Винар.
Ключові слова: соціально-економічний розвиток, прикордонні області, Угода про Асоціацію між ЄС та Україною, експертні оцінки

2009



Файл Adobe Reader УДК 339.94:332.135
Розвиток нових форм транскордонного співробітництва : матеріали круглого столу 28 квітня 2009 р., м. Львів / відп. ред. Н. А. Мікула ; Інститут регіональних досліджень НАН України. – Львів, 2009. – 109 с. (фрагмент)

28 квітня 2009 р. в Інституті регіональних досліджень НАН України відбувся круглий стіл «Розвиток нових форм транскордонного співробітництва», у якому взяли участь науковці відділу проблем ринкової інфраструктури та транскордонного співробітництва ІРД НАН України, кафедри міжнародних економічних відносин Волинського національного університету ім. Лесі Українки, а також кафедри міжнародної економіки та маркетингу Тернопільського Інституту соціальних та інформаційних технологій. Під час дискусії обговорювалися сучасні поблеми виникнення та розвитку нових форм транскордонного співробітництва у Європейському Союзі, висловлювалися рекомендації щодо перспектив в Україні.
Матеріали круглого столу можуть бути корисними для науковців та аналітиків, представників органів державної влади, керівників підприємств, громадських організацій, викладачів та студентів економічних спеціальностей.
Ключові слова: транскордонне співробітництво, нові форми, розвиток

Статті

2017



Репозитарій ІРД НАНУ УДК [334.722:330.342.146]:[339.9:332.135]; JEL F41, M14, R00
Пастернак О. І. Мікролокальна соціально-орієнтована активність бізнесу як сучасна тенденція розвитку прикордонних регіонів / О. І. Пастернак, Ю. В. Тимчишин-Чемерис // Регіональна економіка. – 2017. – №3(85). – С. 94-99.

Літер.: 14


Розглянуто досвід мікролокальної соціально-орієнтованої активності бізнесу прикордонних регіонів. Запропоновано авторське визначення терміну «мікролокальна соціально-орієнтована активність бізнесу». Досліджено досвід Івано-Франківської області, зокрема громадського ресторану «Urban Space», мережі центрів підтримки інновацій та підприємництва iHUB, «Майстерні управління», проекту «Open Business Space», Групи розвитку бізнесу. У Львівській області розглянуто соціально-орієнтовані ініціативи ІТ Кластеру, Платформи розвитку бізнесу «Бізнес Актив» Клубу ділових людей. Проекти Чернівецької області представлені ІТ-кластером буковинських інноваційних технологій ім. Й. Шумпетера «Cluster bit». На основі дослідження досвіду сформульовано основні напрями мікролокальної соціально-орієнтованої активності бізнесу. 
мікролокальна соціально-орієнтована активність бізнесу, креативна економіка, маркетинг територій, платформа співробітництва, бізнес-середовище 



Репозитарій ІРД НАНУ УДК [332.122:339.9]; JEL О18, F15, R22
Притула Х. М., Пастернак О. І., Калат Я. Я., Цісінська О. Б., Демедюк О. П. Особливості соціально-економічного розвитку прикордонних областей в умовах дії Угоди про асоціацію між Україною та ЄС: за результатами експертних оцінок // Регіональна економіка. 2017. №4(86). С. 91-101.

Літер.: 2


Наведено результати експертного опитування представників органів місцевої влади з питань соціально-економічного розвитку прикордонних областей в умовах дії Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом (ЄС) (далі Угода). У ролі респондентів опитано представників міст республіканського та обласного значення (працівників міських рад), працівників районних державних адміністрацій шести прикордонних областей: Волинської, Львівської, Закарпатської, Івано-Франківської, Чернівецької та Одеської. Проведене дослідження дозволяє показати реальну ситуацію, а особливо бачення експертами проблем чи перспектив розвитку прикордонних областей для прийняття ефективних рішень в умовах невизначеності.
Оцінено вплив підписання Угоди (у тому числі створення поглибленої та всеосяжної зони вільної торгівлі (ПВЗВТ)) на розвиток районів (міст) прикордонних областей. Досліджено сфери, на які найбільше вплинуло поглиблення процесів євроінтеграції в контексті підписання Угоди. Визначено оцінку респондентами переваг від підписання Угоди. Окреслено види економічної діяльності, які отримають найбільші переваги від впровадження ПВЗВТ. Сформовано перелік суб’єктів, для яких насамперед відкрилися нові можливості в контексті дії Угоди. Виявлено можливі позитивні та негативні наслідки впливу дії Угоди за п’ятибальною шкалою, а також основні проблеми адаптації економічних систем прикордонних регіонів до нових умов і правил, передбачених Угодою. Окреслено вплив Угоди на розвиток суб’єктів підприємницької діяльності на прикордонних територіях. Оцінено структурні зміни в експорті та імпорті товарів і послуг районів (міст) після вступу в дію Угоди, а також географічну структуру експорту. Виявлено найпривабливіші види економічної діяльності для прикордонних регіонів з точки зору здійснення прямих іноземних інвестицій. Сформовано перелік країн, налагодження і розвиток співпраці з партнерами з яких є перспективними з точки зору розвитку району (міста) респондентів. Наведено оцінку інструментів сприяння соціально-економічному розвитку прикордонних територій. 
євроінтеграційні процеси, прикордонні області, соціально-економічний розвиток, Угода про асоціацію між Україною та ЄС, експертна оцінка, поглиблена та всеосяжна зона вільної торгівлі 

2014



Репозитарій ІРД НАНУ Репозитарій НБУВ УДК 332.1:339.138
Пастернак О. І. Ключові тенденції розвитку маркетингу територій: міжнародний досвід та уроки для України / О. І. Пастернак // Регіональна економіка. – 2014. – №4(74). – С. 212-220.

Літер.: 11


Висвітлено ключові тенденції та найкращі світові практики маркетингу територій. Досліджено успішні проекти маркетингу територій: Кафедра регіональної привабливості і маркетингу територій, Територіальний бенчмаркетинг, проект «Ралі Сент-Луїс», брендингова програма «Лише Ліон». Проаналізовано використання на практиці сучасних маркетингових інструментів – краудсорсингу і краудфандингу. Акцентовано на розвитку креативної економіки, зміні ролі громадян у створенні привабливості території їх проживання. Розглянуто появу абсолютно нових підходів і механізмів маркетингу територій, що кардинально відрізняються від традиційного комплексу маркетингових комунікацій. Узагальнено найважливіші тенденції розвитку сучасного маркетингу територій, знання яких дозволить органам влади та іншим зацікавленим суб’єктам реалізувати ефективні стратегії розвитку своїх територій, зокрема креативність, сучасні інтернет-технології, інноваційність і нестандартне мислення, пошук нових джерел фінансування, співробітництво та спільне виконання проектів, нові методи залучення громадян до розробки, реалізації та контролю проектів. 
маркетинг територій, стратегія привабливості території, ключові тенденції, маркетинговий проект, краудсорсинг, краудфандинг 

2013



Репозитарій ІРД НАНУ УДК 332:1:339:9
Пастернак О. І. Маркетингові механізми взаємодії суб’єктів економічних відносин у транскордонному просторі / О. І. Пастернак // Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України : зб. наук. пр. / Інститут регіональних досліджень НАН України ; відп. ред. В. С. Кравців. – Львів, 2013. – Вип. 4(102). Механізми взаємодії суб'єктів економічних відносин у транскордонному просторі. – С. 24-32.

Літер.: 8


Розглянуто маркетингові механізми взаємодії суб’єктів економічних відносин у транскордонному просторі. Досліджено досвід різних транскордонних регіонів за участю України щодо розробки спільних маркетингових механізмів та проектів. Розглянуто такі механізми як інформаційні веб-портали, маркетингові та комунікаційні агентства, події, розробка та просування бренду транскордонного регіону, маркетингові інструменти для цільового ринку молоді тощо. Розроблено класифікацію подій як маркетингового інструменту. 
маркетинг транскордонного регіону, маркетингові механізми, маркетингові інструменти, транскордонний простір, спільні маркетингові стратегії, транскордонні проекти 

2010



Репозитарій ІРД НАНУ Репозитарій НБУВ Мікула Н. А. Концептуальні підходи до дослідження кон'юнктури транскордонного ринку / Н. А. Мікула, О. І. Пастернак, І. Р. Тимечко, М. О. Гусєва // Регіональна економіка. – 2010. – №2(56). – С. 17-22. 

Визначено сутність транскордонного ринку та його місце в системі регіональних та міжнародних ринків. Розкрито особливості транскордонного регіону, які впливають на функціонування транскордонного ринку. Запропоновано концептуальні підходи до дослідження кон’юнктури транскордонного ринку, які охоплюють принципи, основні завдання дослідження, алгоритм здійснення аналізу, джерела інформації та методи з метою виявлення і аналізу тенденцій, чинників і умов, що впливають на розвиток конкурентного середовища в транскордонному регіоні. Відображені основні положення можуть бути використані для методичних рекомендацій аналізу кон’юнктури транскордонного ринку. 
транскордонний регіон, транскордонний ринок, прикордонний регіон, регіональний ринок, кон’юнктура транскордонного ринку, транскордонне співробітництво 


Веб-майстер П. Попадюк