Державна установа
УКР   ENG
Інститут регіональних досліджень
ім. М. І. Долішнього  НАН України
   

ПОПУЛЯРНІ РОЗДІЛИ


Конференції
Журнал «Регіональна економіка»
Збірник наукових праць «Соціально-економічні проблеми ...
Історія інституту
Координація наукової діяльності
Сектор просторового розвитку
Загальна інформація
Інститут
Експертні та аналітичні матеріали
Долішній Мар'ян Іванович
Співпраця з ВНЗ
Монографії
Відділ регіональної фінансової політики
Загальна структура
Мелешкін Михайло Тимофійович
Оголошення про захисти
Злупко Степан Миколайович
Тематика наукових досліджень
Наукові видання
Відділ регіональної економічної політики
Відділ розвитку територіальних громад і транскордонного співробітництва
Сектор проблем транскордонного співробітництва
Відділ розвитку виробничої сфери регіону та інвестицій
Відділ регіональної екологічної політики та природокористування
Відділ соціально-гуманітарного розвитку регіону
НАШІ ПАРТНЕРИ








Відділ регіональної фінансової політики

Завідувач відділу –
Сторонянська Ірина Зеновіївна ,
доктор економічних наук, професор.

Тел. (032) 270-70-43.

E-mail: istoron.ird@gmail.com

 

Рік утворення – 1994.

Проблематика наукових досліджень

Напрямки наукової діяльності

  • Наукові засади формування та реалізації регіональної фінансової політики, фінансово-кредитні механізми забезпечення регіонального розвитку.
  • Джерела формування та напрямки реалізації фінансового потенціалу регіонів.
  • Особливості управління фінансами територіальних громад та міжбюджетні відносини в умовах реалізації адміністративно-територіальної реформи.
  • Моніторинг місцевих бюджетів регіону та оцінювання ефективності використання бюджетних ресурсів.

 

Науково-дослідні теми:

  • НДР "Фінансова політика забезпечення економічного зростання територіальних громад в умовах нестабільності", (державний реєстраційний номер 0122U200317 ) (ІІІ кв. 2022 – ІІ кв. 2025 рр.)
  • НДР «Трансформація моделі просторового розвитку України», (державний реєстраційний номер 0118U006583) (I кв. 2022 – ІV кв. 2024 рр.)
  • НДР «Управління активами територіальних громад» (державний реєстраційний номер 0120U101402) (І кв. 2020 р. – ІІ кв. 2022 р.)
  • НДР «Методологічні засади smart-спеціалізації регіонів України» (державний реєстраційний номер 0119U103908) (ІІІ кв. 2019 р. – ІV кв. 2021 р.)
  • НДР «Виокремлення проблемних територій та інструменти стимулювання їх економічної активності» (державний реєстраційний номер 0120U101402) (І кв. 2020 р. – ІV кв. 2021 р.)
  • НДР «Механізми адміністративно-фінансової децентралізації: оцінка ефективності, напрями удосконалення» (державний реєстраційний номер 0118U006583) (01.09.2018 р. – 31.12.2019 р.)
  • НДР «Наукові засади формування моделі сталого ендогенного зростання регіонів України в умовах адміністративно-фінансової децентралізації» (державний реєстраційний номер 0117U000691) (І кв. 2017 р. – ІІ кв. 2019 р.)
  • НДР «Ризики бюджетної децентралізації у формуванні фінансово-економічного потенціалу територіальних громад Карпатського регіону» (державний реєстраційний номер 0117U003493) (ІІІ кв. 2017 р. – ІV кв. 2019 р.)
  • НДР «Фінансове забезпечення розвитку територіальних громад Карпатського регіону в умовах реформування місцевого самоврядування» (державний реєстраційний номер 0115U000018) (І кв. 2015 р. – ІІ кв. 2017 р.)
  • НДР «Організаційно-економічні засади розвитку соціальної сфери територіальних громад» (державний реєстраційний номер 0117U006098) (ІІІ кв. 2017 р. – ІV кв. 2017 р.)
  • «Фінансові механізми формування конвергентної моделі регіонального розвитку» (2012–2014 рр.)
  • «Інформаційно-аналітична система супроводження бюджетного процесу на регіональному рівні (Волинська область) за проектом: «Інтелектуальна автоматизована інформаційно-аналітична система супроводження бюджетного процесу на базі вітчизняної суперЕОМ» (2011 р.)
  • «Механізми підвищення ефективності використання фінансового потенціалу регіону» (2010–2011 рр.)
  • «Інформаційно-аналітична система супроводження бюджетного процесу на регіональному рівні (Львівська область) за проектом: «Інтелектуальна автоматизована інформаційно-аналітична система супроводження бюджетного процесу на базі вітчизняної суперЕОМ» (2010-2011 рр.)
  • «Наукове забезпечення підвищення капіталізації регіональних активів» (2008–2009 рр.)
  • «Розробка механізмів капіталізації інновацій (на прикладі Західного регіону України)» (2006–2007 рр.)

 

Склад відділу:

заступник директора з наукової роботи, завідувач відділу доктор економічних наук, професор Сторонянська Ірина Зеновіївна

провідний науковий співробітник доктор економічних наук, професор, Заслужений економіст України Давимука Степан Антонович

провідний науковий співробітник доктор економічних наук, старший науковий співробітник Возняк Галина Василівна

провідний науковий співробітник доктор економічних наук, професор Копилюк Оксана Іванівна

старший науковий співробітник доктор економічних наук, старший науковий співробітник Тимечко Ірина Романівна

старший науковий співробітник кандидат економічних наук, доцент Дуб Андрій Романович

старший науковий співробітник, вчений секретар підрозділу кандидат економічних наук, старший дослідник Беновська Лілія Ярославівна

старший науковий співробітник кандидат економічних наук Патицька Христина Олегівна

старший науковий співробітник кандидат економічних наук Коблик Ігор Ігорович

науковий співробітник кандидат економічних наук Нестор Ольга Юріївна

молодший науковий співробітник доктор філософії Ключник Лілія Василівна

 

Історія підрозділу

 

Основнi публікації:

l1


УДК [336.1:352]:[338.45:37]:332.1; JEL H75, R58, H52
Беновська Л. Я. Підходи до оцінювання якості загальноосвітніх послуг в умовах децентралізації освіти. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України: зб. наук. пр. 2019. Вип. 2(136). С. 36-41. DOI: https://doi.org/10.36818/2071-4653-2019-2-7.

Літер.: 8


З’ясовано сутність поняття «якість освітніх послуг» та його відмінність від поняття «якість освіти». Запропоновано методичний підхід до оцінювання якості освітніх послуг, в основі якого дві складові: оцінювання результату освітніх послуг та оцінювання процесу надання освітніх послуг. Підібрані показники оцінки якості освітніх послуг загальноосвітніх закладів згруповано у такі блоки: рівень знань учнів; інфраструктурне, інформаційне, кадрове, фінансове забезпечення освітнього процесу; організаційні перетворення освітньої мережі та використання нових форм навчання. Проаналізовано та оцінено якість загальноосвітніх послуг об’єднаних територіальних громад Львівської області, що дозволило виявити тенденції та проблеми, характерні не лише для вибраного регіону, але і країни загалом. 
загальна середня освіта, якість освітньої послуги, децентралізація, територіальні громади, оцінка, рівень знань 



Репозитарій ІРД НАНУ Ключник Л. В. Публічне управління в територіальних громадах: організаційні та фінансові аспекти. Регіональна економіка. 2019. №4(94). С. 104-112. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2019-4-9.
Літер.: 6



Репозитарій ІРД НАНУ УДК 336.14:352(477.64); JEL H72, H73
Сторонянська І. З., Беновська Л. Я. Особливості та тенденції бюджетного забезпечення розвитку Запорізької області в умовах бюджетної децентралізації. Регіональна економіка. 2019. №3(93). С. 88-97. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2019-3-9.

Літер.: 10



Репозитарій НБУВ Репозитарій ІРД НАНУ УДК 352.075.1(477.8); JEL O18, R11, R51
Патицька Х. О. Проблемні аспекти формування та розвитку об’єднаних територіальних громад Карпатського регіону. Регіональна економіка. 2019. №2(92). С. 36-44. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2019-2-5.

Літер.: 7

2018



УДК 352.07; JEL H70, H89, R59, Q01
Гринчишин І. М. Спроможність територіальних громад: теоретичний дискурс. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України: зб. наук. пр. 2018. Вип. 6(134). С. 51-56. URL: http://ird.gov.ua/sep/doi/sep2018.06.056_u.

Літер.: 18


Досліджено теоретичні засади функціонування спроможних територіальних громад. Узагальнено наукові підходи до трактування категорій «територіальна громада» та «спроможність». Запропоновано трактувати спроможність територіальної громади як наявність умов (фінансових, інфраструктурних, кадрових), здатність у процесі функціонування забезпечити належний рівень публічних послуг і розвитку громади загалом, можливість оцінити та задіяти потенціал задля зміцнення спроможності. Визначено параметри спроможності територіальної громади за суб’єктною приналежністю, елементами функціональної спроможності та критеріальними ознаками досягнення спроможності. Виокремлено концептуальні засади зміцнення спроможності територіальних громад на основі підходу, орієнтованого на розвиток громади, сутність якого полягає в ідентифікації сильних сторін громади та забезпеченні її розвитку. 
територіальна громада, спроможна територіальна громада, фінансова спроможність, інфраструктурна спроможність, кадрова спроможність, потенціал 



УДК 330.34.014-026.23:316.42; JEL O14, I31
Давимука С. А., Федулова Л. І. Соціальний імператив нової промислової революції. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України: зб. наук. пр. 2018. Вип. 5(133). С. 3-13. URL: http://ird.gov.ua/sep/doi/sep2018.05.013_u.

Літер.: 29


Розкрито роль та місце людини у розвитку постіндустріального суспільства та визначено особливості формування нового типу взаємовідносин з техносферою, обумовлені соціалізацією технологій й впровадженням результатів четвертої промислової революції. Підкреслюється, що соціалізація сучасного технологічного розвитку суттєво впливає на свідомість та поведінку людини, ставить її перед серйозними викликами, що вимагає формування новітніх моделей поведінки й відповідних компетенцій. Показана роль керівних органів у розробці політики цифровізації та прогнозуванні ризиків впливу новітніх технологій. 
четверта промислова революція, суспільство, людина, соціальний розвиток, соціалізація, технології 



УДК 332.146.2:336.027:352; JEL F29, R50, R58
Патицька Х. О. Особливості формування фінансово-економічного потенціалу територіальних громад у країнах ЄС. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України: зб. наук. пр. 2018. Вип. 4(132). С. 102-107. URL: http://ird.gov.ua/sep/doi/sep2018.04.107_u.

Літер.: 10


У науковій статті акцентовано увагу на необхідності визначення напрямків активізації фінансово-економічного потенціалу територіальних громад в Україні в умовах реформи місцевого самоврядування. Досліджено особливості розвитку територіальних громад у країнах ЄС в період децентралізації та адміністративно-територіальних реформ для виявлення можливих ризиків та ефективних практик. Дослідження показало, що основними напрямками реформування місцевого самоврядування в країнах ЄС були: зміна адміністративно-територіального устрою в напрямку укрупнення адміністративно-територіальних одиниць базового рівня, а також перерозподіл повноважень та фінансових ресурсів на користь місцевого самоврядування. Визначено, що особливості адміністративно-територіальної організації місцевого самоврядування в країнах ЄС залежать від направлених на місцевий рівень фінансових ресурсів та повноважень, які мають виконуватися органами місцевого самоврядування. Увагу сфокусовано на питанні забезпечення місцевого економічного розвитку та виявлені джерел його фінансування в країнах Європейського Союзу. 
територіальна громада, фінансово-економічний потенціал, адміністративно-територіальна реформа, місцевий економічний розвиток, децентралізація 



УДК 352; JEL R51, R58
Беля А. Р. Аналіз формування доходів місцевих бюджетів в умовах адміністративно-фінансової децентралізації. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України: зб. наук. пр. 2018. Вип. 1(129). С. 133-137. URL: http://ird.gov.ua/sep/doi/sep2018.01.137_u.

Літер.: 10


У статті досліджено вплив адміністративно-фінансової децентралізації на соціально – економічний розвиток регіонів. Розглянуто питання формування та фінансування дохідної частини місцевих бюджетів за рахунок податкових та неподаткових надходжень. Проаналізовано джерела та динаміку доходів об’єднаних територіальних громад на основі останніх змін бюджетного та податкового зако¬нодавства, систематизовано пропозиції щодо перспектив фінансової децентралізації. Акцентовано увагу на реформі фінансової децентралізації як однієї з ключових реформ, що дасть змогу побудувати сучасну систему управління держа¬вою і створить умови для розвитку громадянського су¬спільства. 
децентралізація, адміністративно-фінансова децентралізація, об’єднані територіальні громади, місцеві бюджети, доходи місцевих бюджетів, бюджетне законодавство, податкове законодавство 



УДК 336.22(4); JEL E60, O18
Возняк Г. В., Жеребило І. В. Особливості прояву фінансової децентралізації на регіональному рівні: компаративний аналіз вітчизняної та світової практики. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України: зб. наук. пр. 2018. Вип. 1(129). С. 126-132. URL: http://ird.gov.ua/sep/doi/sep2018.01.132_u.

Літер.: 10


На основі аналізу кращих практик економічно розвинутих країн розкрито особливості прояву фінансової децентралізації в контексті її впливу на економічне зростання регіонів та територіальних громад. З’ясовано джерела формування доходів. Показано, що доходи бюджетів субрегіонального рівня формують (в переважній більшості) місцеві податки, значну питому вагу серед яких становлять майнові податки, причому у федеративних країнах їх вагомість у доходах бюджетів є значно нижчою, аніж в унітарних. Різним країнам властивий різний ступінь децентралізації, однак «багатші» країни більш децентралізовані. Доведено, що не існує оптимального рівня фінансової децентралізації, бо кожна країна йде власним шляхом розвитку. Виокремлено причини фінансової децентралізації, серед яких такі: низька ефективність діяльності сфери освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, державного управління; надмірні витрати на утримання мережі та управлінського апарату; незадовільні темипи впровадження новітніх технологій, дрібні неспроможні громади, бажання підвищити ефективність та якість суспільних послуг, хоча на початку 2000-х років для країн Східної Європи в пріоритеті були завдання розбудови власно демократичної політичної системи. Висвітлено перші кроки фінансової децентралізації в Україні та показано недоліки розпочатої реформи. Визначено пріоритети проведення бюджетної політики в Україні в умовах реформи міжбюджетних відносин. 
фінансова децентралізація, місцеві податки, органи місцевого самоврядування, громада, регіон, країни Європейського Союзу 



УДК 332.122.64; JEL O18, R10, R11
Кльоба Т. Л. Суть та значення ендогенно-орієнтованого розвитку регіонів . Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України: зб. наук. пр. 2018. Вип. 1(129). С. 46-52. URL: http://ird.gov.ua/sep/doi/sep2018.01.052_u.

Літер.: 13


Розглянуто наукові підходи щодо сутності та значення ендогенно-орієнтованого розвитку регіонів. Проаналізовано теорії економічного розвитку регіонів та розглянуто основні концепції щодо стимулювання їх конкурентоспроможності. Досліджено основні теорії ендогенно-орієнтованого розвитку регіонів з точки зору їх наукової еволюції. Проаналізовано різні підходи щодо сутності, чинників, характеру і форм ендогенно-орієнтованого розвитку регіонів, за допомогою яких можна вдосконалювати економічний потенціал і підвищувати якість життя у регіонах. Розширено уявлення про економічне зростання, розвиток, а також розглянуто різноманіття формулювань диференціації соціально-економічного розвитку регіонів. Досліджено еволюцію концептуальних засад ендогенно-орієнтованого розвитку регіонів. Проведений аналіз економічних теорій ендогенно-орієнтованого розвитку, що дозволяє на підставі синтезу спрогнозувати створення ефективного механізму підвищення рівнів соціально-економічних показників за допомогою теорій кумулятивного і «домінуючого» підходів, застосування індикативного планування і розвитку державно-приватного та інших видів партнерств. Визначено та систематизовано основні складові ендогенно-орієнтованого розвитку регіонів. 
ендогенно-орієнтований розвиток, теорія розміщення, теорії конвергенції, теорії регіонального розвитку, концепція регіональних інноваційних систем, умовна конвергенція, сталий розвиток, регіон 

 


Веб-майстер П. Попадюк