Наукові засади формування та реалізації регіональної фінансової політики, фінансово-кредитні механізми забезпечення регіонального розвитку.
Джерела формування та напрямки реалізації фінансового потенціалу регіонів.
Особливості управління фінансами територіальних громад та міжбюджетні відносини в умовах реалізації адміністративно-територіальної реформи.
Моніторинг місцевих бюджетів регіону та оцінювання ефективності використання бюджетних ресурсів.
Науково-дослідні теми:
НДР "Фінансова політика забезпечення економічного зростання територіальних громад в умовах нестабільності", (державний реєстраційний номер 0122U200317 ) (ІІІ кв. 2022 – ІІ кв. 2025 рр.)
НДР «Трансформація моделі просторового розвитку України», (державний реєстраційний номер 0118U006583) (I кв. 2022 – ІV кв. 2024 рр.)
НДР «Управління активами територіальних громад» (державний реєстраційний номер 0120U101402) (І кв. 2020 р. – ІІ кв. 2022 р.)
НДР «Методологічні засади smart-спеціалізації регіонів України» (державний реєстраційний номер 0119U103908) (ІІІ кв. 2019 р. – ІV кв. 2021 р.)
НДР «Виокремлення проблемних територій та інструменти стимулювання їх економічної активності» (державний реєстраційний номер 0120U101402) (І кв. 2020 р. – ІV кв. 2021 р.)
НДР «Механізми адміністративно-фінансової децентралізації: оцінка ефективності, напрями удосконалення» (державний реєстраційний номер 0118U006583) (01.09.2018 р. – 31.12.2019 р.)
НДР «Наукові засади формування моделі сталого ендогенного зростання регіонів України в умовах адміністративно-фінансової децентралізації» (державний реєстраційний номер 0117U000691) (І кв. 2017 р. – ІІ кв. 2019 р.)
НДР «Ризики бюджетної децентралізації у формуванні фінансово-економічного потенціалу територіальних громад Карпатського регіону» (державний реєстраційний номер 0117U003493) (ІІІ кв. 2017 р. – ІV кв. 2019 р.)
НДР «Фінансове забезпечення розвитку територіальних громад Карпатського регіону в умовах реформування місцевого самоврядування» (державний реєстраційний номер 0115U000018) (І кв. 2015 р. – ІІ кв. 2017 р.)
НДР «Організаційно-економічні засади розвитку соціальної сфери територіальних громад» (державний реєстраційний номер 0117U006098) (ІІІ кв. 2017 р. – ІV кв. 2017 р.)
«Фінансові механізми формування конвергентної моделі регіонального розвитку» (2012–2014 рр.)
«Інформаційно-аналітична система супроводження бюджетного процесу на регіональному рівні (Волинська область) за проектом: «Інтелектуальна автоматизована інформаційно-аналітична система супроводження бюджетного процесу на базі вітчизняної суперЕОМ» (2011 р.)
«Механізми підвищення ефективності використання фінансового потенціалу регіону» (2010–2011 рр.)
«Інформаційно-аналітична система супроводження бюджетного процесу на регіональному рівні (Львівська область) за проектом: «Інтелектуальна автоматизована інформаційно-аналітична система супроводження бюджетного процесу на базі вітчизняної суперЕОМ» (2010-2011 рр.)
«Наукове забезпечення підвищення капіталізації регіональних активів» (2008–2009 рр.)
«Розробка механізмів капіталізації інновацій (на прикладі Західного регіону України)» (2006–2007 рр.)
Склад відділу:
заступник директора з наукової роботи, завідувач відділу доктор економічних наук, професор Сторонянська Ірина Зеновіївна
провідний науковий співробітник доктор економічних наук, професор, Заслужений економіст України Давимука Степан Антонович
провідний науковий співробітник доктор економічних наук, старший науковий співробітник Возняк Галина Василівна
Акцентовано увагу на тому, що в нинішніх політико-економічних умовах в Україні склалась вкрай напружена ситуація в банківській сфері. Це викликало виникнення низки загроз, що потребують як їх негайного розв’язання, так і розробки перспективних напрямів реалізації фінансово-кредитної політики як на макро, так і на регіональному рівні. В процесі дослідження визначено формування в Україні фінансових центрів, які концентрують протягом охопленого дослідженням періоду близько 90% банківської інфраструктури країни. З таких позицій проаналізовано структуру кредитно-інвестиційного портфелю комерційних банків. Акцентовано на проблемах міжрегіональної диференціації за показниками, які характеризують кредитування суб’єктів економіки в України. Доведено, що максимізація кредитних вливань в реальну економіку не однозначно дозволить максимізувати економічні ефекти, які в результаті таких вливань можуть відбуватись. Визначено, що ефективність кредитування має визначатись через приріст ВРП, який спричинюється залученням в економіку кредитних ресурсів. На основі проведеного дослідження запропоновано низку напрямів розв’язання визначених проблем, які було згруповано за принципом організації взаємодії та взаємовпливу трьох основних рівнів: національного, регіонального та місцевого.
банківська система, регіон, диференціація, інфраструктура, кредитування, розвиток
У статті визначено основні переваги справляння податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки для органів місцевого самоврядування та платників податку. Проаналізовано проблеми сучасної системи оподаткування нерухомості. Визначено основні недоліки справляння платежу до місцевих бюджетів згідно останніх змін до Податкового кодексу України від 28.12.2014 р. Надано пропозиції щодо удосконалення бюджетного законодавства в частині оподаткування майна. Запропоновано доцільність встановлення єдиної податкової ставки із одночасною відміною любого роду податкових пільг при сплаті податку на нерухомість.
податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, місцеві бюджети, територіальні громади, фінансова спроможність, бюджетне та податкове законодавство
У статті проаналізовано наукові концепції бюджетної політики в контексті еволюції її сутності та чинників формування. Акцентовано увагу на бюджетній політиці розвитку (регіонів) в рамках класичної та неокласичної теорій. Подано систематизацію сучасних концепцій бюджетної політики розвитку в фінансовій науці та їх характеристики. В результаті дослідження визначено особливості та протиріччя впливу бюджетної політики на економічний розвиток регіону. Доведено, що не існує єдиної, усталеної думки в питаннях впливу відносних обсягів державних видатків на економічний розвиток. Запропоновано подальші дослідження проводити із врахуванням як позитивних, так і негативних наслідків впливу бюджетної політики на економічний розвиток.
бюджетна політика, розвиток регіону, бюджетні ресурси, видатки, концепції
Проведення децентралізації фінансових ресурсів в контексті реформування місцевого самоврядування в Україні потребує удосконалення податкової системи в напрямку оптимального розподілу податків між місцевими та державним бюджетами. Метою статті було дослідження основних тенденцій та виявлення проблем податкових надходжень до місцевого та державного бюджетів. Застосування методів статистично, порівняльного аналізу дозволило виявити негативні тенденції порушення рівноваги у розподілі податків між місцевими та державним бюджетом на користь останнього. Розширення доходної бази місцевих бюджетів має відбутись за рахунок запровадженого податку на нерухоме майно та акцизного податку з реалізації через роздрібну торговельну мережу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та палива. По-суті відбувається підміна реальної децентралізації фінансів розширенням бази оподаткування. Вилучення державою значної частки доходів регіонів через податки до державного бюджету сприяє наростанню централізації фінансових ресурсів в країні. Надмірне вилучення доходів регіонів у вигляді податків до державного бюджету зумовило необхідність здійснення трансфертного регулювання. Частка трансфертів державного бюджету у доходах місцевих бюджетів сягає половини та більше, та зростає з року в рік. Виявлені тенденції актуалізують питання проведення реформування місцевого самоврядування, основним завданням якого повинна стати децентралізація фінансів в Україні.
податкові надходження, доходи, державний бюджет, місцеві бюджети, децентралізація
Статтю присвячено сутності та змісту сучасної соціальної держави. Визначено, що держава є найбільш важливим інститутом політичної системи суспільства. Її важливість визначається максимальною концентрацією ресурсів, що дозволяють їй впливати на соціальні зміни, вона є феноменальним явищем, котре посідає провідне місце у політичній системі суспільства. Розглядаються її зміст, принципи й функції, розвиток та особливості. Визначено особливості бідності основних напрямів соціально-економічної політики держави та методи по їх подоланню. Проаналізовано найбільш важливі проблеми побудови соціальної держави в Україні. Доведено, що удосконалення правових засад діяльності соціальної держави мають бути спрямовані на постійну модернізацію законодавчого поля її діяльності, приведення законодавства України у сфері соціального розвитку та в інших сферах суспільного життя до європейських правових стандартів.
концепція, механізм, принцип, соціальна відповідальність, соціальна держава