Наукові засади формування та реалізації регіональної фінансової політики, фінансово-кредитні механізми забезпечення регіонального розвитку.
Джерела формування та напрямки реалізації фінансового потенціалу регіонів.
Особливості управління фінансами територіальних громад та міжбюджетні відносини в умовах реалізації адміністративно-територіальної реформи.
Моніторинг місцевих бюджетів регіону та оцінювання ефективності використання бюджетних ресурсів.
Науково-дослідні теми:
НДР "Фінансова політика забезпечення економічного зростання територіальних громад в умовах нестабільності", (державний реєстраційний номер 0122U200317 ) (ІІІ кв. 2022 – ІІ кв. 2025 рр.)
НДР «Трансформація моделі просторового розвитку України», (державний реєстраційний номер 0118U006583) (I кв. 2022 – ІV кв. 2024 рр.)
НДР «Управління активами територіальних громад» (державний реєстраційний номер 0120U101402) (І кв. 2020 р. – ІІ кв. 2022 р.)
НДР «Методологічні засади smart-спеціалізації регіонів України» (державний реєстраційний номер 0119U103908) (ІІІ кв. 2019 р. – ІV кв. 2021 р.)
НДР «Виокремлення проблемних територій та інструменти стимулювання їх економічної активності» (державний реєстраційний номер 0120U101402) (І кв. 2020 р. – ІV кв. 2021 р.)
НДР «Механізми адміністративно-фінансової децентралізації: оцінка ефективності, напрями удосконалення» (державний реєстраційний номер 0118U006583) (01.09.2018 р. – 31.12.2019 р.)
НДР «Наукові засади формування моделі сталого ендогенного зростання регіонів України в умовах адміністративно-фінансової децентралізації» (державний реєстраційний номер 0117U000691) (І кв. 2017 р. – ІІ кв. 2019 р.)
НДР «Ризики бюджетної децентралізації у формуванні фінансово-економічного потенціалу територіальних громад Карпатського регіону» (державний реєстраційний номер 0117U003493) (ІІІ кв. 2017 р. – ІV кв. 2019 р.)
НДР «Фінансове забезпечення розвитку територіальних громад Карпатського регіону в умовах реформування місцевого самоврядування» (державний реєстраційний номер 0115U000018) (І кв. 2015 р. – ІІ кв. 2017 р.)
НДР «Організаційно-економічні засади розвитку соціальної сфери територіальних громад» (державний реєстраційний номер 0117U006098) (ІІІ кв. 2017 р. – ІV кв. 2017 р.)
«Фінансові механізми формування конвергентної моделі регіонального розвитку» (2012–2014 рр.)
«Інформаційно-аналітична система супроводження бюджетного процесу на регіональному рівні (Волинська область) за проектом: «Інтелектуальна автоматизована інформаційно-аналітична система супроводження бюджетного процесу на базі вітчизняної суперЕОМ» (2011 р.)
«Механізми підвищення ефективності використання фінансового потенціалу регіону» (2010–2011 рр.)
«Інформаційно-аналітична система супроводження бюджетного процесу на регіональному рівні (Львівська область) за проектом: «Інтелектуальна автоматизована інформаційно-аналітична система супроводження бюджетного процесу на базі вітчизняної суперЕОМ» (2010-2011 рр.)
«Наукове забезпечення підвищення капіталізації регіональних активів» (2008–2009 рр.)
«Розробка механізмів капіталізації інновацій (на прикладі Західного регіону України)» (2006–2007 рр.)
Склад відділу:
заступник директора з наукової роботи, завідувач відділу доктор економічних наук, професор Сторонянська Ірина Зеновіївна
провідний науковий співробітник доктор економічних наук, професор, Заслужений економіст України Давимука Степан Антонович
провідний науковий співробітник доктор економічних наук, старший науковий співробітник Возняк Галина Василівна
Статтю присвячено розробці практичних рекомендацій щодо виявлення особливостей формування та використання фінансових ресурсів пенсійного страхування в Україні. На підставі проведеного аналізу з’ясовано основні тенденції формування доходів та здійснення видатків, виділено проблемні аспекти, що потребують оптимізації бюджету Пенсійного фонду України.
пенсійне страхування, Пенсійний фонд України, фінансові ресурси, бюджет, доходи, видатки, дефіцит фінансових ресурсів
Обґрунтовано необхідність проведення реформи системи державного управління та фінансів у напрямі децентралізації та передачі на місцевий рівень повноважень і фінансових ресурсів. Розглянуто основні проблеми низької фінансової спроможності місцевих бюджетів, пов’язані, з одного боку, з надмірною фінансовою залежністю регіонів від центру та високою дефіцитністю бюджетів, що перешкоджає виконанню територіальними органами їхніх функцій повною мірою, а з другого боку, з низькою ефективністю управління формуванням і використанням фінансових ресурсів місцевих бюджетів. Доведено необхідність зміцнення фінансової бази цих бюджетів через зростання ролі власних доходів, посилення впливу місцевих податків і зборів на обсяги дохідної частини шляхом впровадження податку на нерухоме майно, акцизного податку тощо. Обґрунтовано потребу в реформуванні системи міжбюджетних трансфертів через поступову фіскальну децентралізацію, що передбачає посилення фінансової спроможності місцевих бюджетів та переходу від вирівнювальних до стимулюючих трансфертів. Низька ефективність видатків місцевих бюджетів зумовлена незадовільною їх структурою, що проявляється у зростанні частки соціальних видатків та істотному скороченні видатків розвитку. Органи місцевої влади не можуть стимулювати поступ регіону бюджетними інструментами у зв’язку з наднизькими обсягами доходів до бюджетів розвитку. Наголошено на необхідності зміни підходів до механізмів реалізації та фінансування делегованих державою повноважень на місцевий рівень та підвищення ефективності управління бюджетними ресурсами шляхом усунення вертикальної й горизонтальної розбалансованості бюджетів.
Сторонянська І. З. Оцінювання прогнозованості ціноутворення на фондовому ринку України / І. З. Сторонянська, М. А. Ліпич // Економіка розвитку. – 2015. – №2. – С. 13-21.
У статті розглянуто сутність понять «ціна» й «ціноутворення». Сформульовано визначення ціноутворення на фондовому ринку. Розглянуто основні принципи ціноутворення на первинному та вторинному ринках цінних паперів. Здійснено порівняльний аналіз припущень основних неокласичних моделей ціноутворення. У роботі наведено фундаментальні положення нової універсальної теорії ціноутворення фондового ринку, яка ґрунтується на стохастичному дисконтованому факторі.
ціноутворення, теорія статичних цін, теорія портфелів, модель капітального ціноутворення, теорія арбітражу, модель стохастичного дисконтованого фактора
У статті визначено ключові чинники реформування фінансових основ місцевого самоврядування. Проаналізовано напрями та механізми формування ефективного місцевого самоврядування в Україні відповідно до основних позиційних документів уряду. Дано оцінку першим крокам бюджетної децентралізації та фіскальним новаціям. Окреслено шляхи вдосконалення бюджетної політики регіонального розвитку України.
Виявлено потенційні та реальні можливості соціально-економічного розвитку регіонів на базі раціонального використання власного фінансового ресурсу. Представлено критичний аналіз діючих нині механізмів реалізації регіональної фінансової політики й виявлено причини їх низької ефективності. Обґрунтовано нові напрями забезпечення ефективного управління фінансами регіонів на основі врахування змін і можливостей, що створюються під впливом активізації інтеграційних процесів в Україні та світовому економічному просторі. Визначено стратегічні пріоритети модернізації регіональної фінансової політики в контексті сучасних викликів національного і глобального середовища.
регіональна фінансова політика; місцеві бюджети; управління; фінансова система регіону
The paper presents the essence and principles of regional structural policy. It was shown its main components and strategic objectives. Were established control subjects of structural policy in the region. Was determined that the goal of regional structural policy is to create conditions for entry into the market of all interested entities, communities and citizens considering territorial and economic specifics strategic direction of the country.
interregional relations, regionalization, regions, restructuring, regional structural policy development
Возняк Г. В. Бюджетна політика розвитку регіонів України: особливості формування та реалізації / Г. В. Возняк // Бізнес Інформ. – 2015. – №10. – С. 348–353.
Возняк Г. В. Бюджети міст: сучасні виклики та можливості для майбутньої бюджетної політики / Г. В. Возняк // Вісник Одеського національного університету. Серія : Економіка. – 2014. – Т. 19. – Вип. 3/3. – С. 223-227.
Grounded growing problem of money supply and money demand and solvency of individual governments and parts of the population in Eastern, Central and Southern Europe. Imbalance in production of real products and consumer demands are forcing governments of these countries to increase the money supply for increasing nominal incomes and budgets, causing inflation. The views of economists on stabilization, balance and convergent development of the economies of the individual countries are divided and defined two main positions: first, to increase aggregate demand through the growth of the money supply in circulation for recovery of consumption and investment in the economy, and secondly, to regulate the money supply, ie aggregate demand , in order to restrain inflation and holding the market in a state of relative equilibrium. In this paper are proposed a general models of financial, commodity and labor markets, which have identical properties, namely, two factor and two resulting variables; offers, such as the number of product and unit product price and demand – the amount of money and the rate of turnover, equal sign expressing the equilibrium of markets, etc. Properties market models argue that correlation and dynamics of key factor variables can cause two states trade, financial and labor markets: balanced and not balanced at which the resulting variables will vary in accordance with direct or inverse dependence. The relationship of markets through the system of distribution of national product on accumulation and consumption is established. Since the production of the product, its accumulation and consumption takes place directly in the time it proposed a dynamic markets model in the form of correlation indices. Justification of relationship the dynamic motion indexes of national product and price with the coefficients of the distribution product on accumulation and consumption makes it impossible to set priorities to the regulation of markets on convergent development.
financial capital, investment, labor, natural product, money, balance of supply and demand