Державна установа
УКР   ENG
Інститут регіональних досліджень
ім. М. І. Долішнього  НАН України
   

ПОПУЛЯРНІ РОЗДІЛИ


Конференції
Журнал «Регіональна економіка»
Збірник наукових праць «Соціально-економічні проблеми ...
Історія інституту
Координація наукової діяльності
Сектор просторового розвитку
Загальна інформація
Інститут
Експертні та аналітичні матеріали
Долішній Мар'ян Іванович
Співпраця з ВНЗ
Монографії
Відділ регіональної фінансової політики
Загальна структура
Мелешкін Михайло Тимофійович
Оголошення про захисти
Злупко Степан Миколайович
Тематика наукових досліджень
Наукові видання
Відділ регіональної економічної політики
Відділ розвитку територіальних громад і транскордонного співробітництва
Сектор проблем транскордонного співробітництва
Відділ розвитку виробничої сфери регіону та інвестицій
Відділ регіональної екологічної політики та природокористування
Відділ соціально-гуманітарного розвитку регіону
НАШІ ПАРТНЕРИ








Жук Петро Володимирович



Жук Петро Володимирович
Zhuk Petro Volodymyrovych

Ступінь, звання:

кандидат економічних наук, старший науковий співробітник

Посада:

провідний науковий співробітник

Місце роботи:

ІРД НАНУ, відділ регіональної екологічної політики та природокористування, к. 301

Контакти:

pzhuk@ukr.net, (032)270-7037

Профілі:

1 0 15

Народився

29.12.1954 в с. Шпанів Рівненського р-ну Рівненської області.

Освіта:

Львівський державний університет імені Івана Франка (1975-1980, спеціальність – географія).

Здобутки:

кандидат економічних наук (1985, спеціальність 08.00.04 – економіка районів СРСР, розміщення продуктивних сил СРСР, установа: Львівське відділення Інституту економіки АН УРСР, тема: «Економічна оцінка природного рекреаційного потенціалу Карпатського регіону УРСР»), старший науковий співробітник (2011, спеціальність 08.00.05 – розвиток продуктивних сил і регіональна економіка, установа: Інститут регіональних досліджень НАН України).

Досвід роботи:

токар (1972-73);
служба в армії (1973-75);
учитель (1980-81);
інженер, молодший науковий співробітник, науковий співробітник, старший науковий співробітник Львівського відділення Інституту економіки АН УРСР (1981-90);
начальник відділу, ГоловПЕУ Львівського облвиконкому (1990-93);
начальник відділу, заступник директора, голова правління Комерційного банку «Золотий Лев» (1993-94);
начальник відділу, перший заступник директора Львівської обласної дирекції АППБ «Аваль» (1994-2000);
директор з економіки ДАЕК «Західенерго» (2000), заступник директора ЛОД АППБ «Аваль» (2000-2006);
керуючий філії «Райффайзен Банк Україна» (2006);
заступник директора ЛОД «Райффайзен Банк Аваль» (2006-2009);
старший науковий співробітник (2006), провідний науковий співробітник (10.2015) відділу регіональної екологічної політики та природокористування (до 01.04.2014 відділу регіональної екологічної політики) ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України» (до 2014 р. — Інституту регіональних досліджень НАН України, до 1994 р. — Львівського відділення Інституту економіки АН України);
член редколегії збірника наукових праць "Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України".

Наукові інтереси:

економіка природокористування й охорони довкілля;
сталий розвиток гірських територій;
адміністративно-територіальний устрій.

Досягнення:

Лауреат ВДНГ УРСР (1985), лауреат обласної премії відомим ученим і фахівцям (2014), нагороджений відзнакою НАН України «За професійні здобутки» (2014).

Життєве кредо:

шлях до успішності – це самовідданість у праці й відповідальність.

#re201001_086_ZhukPV

Електронні видання

2025

#e20250003 

Файл Adobe Reader Кравців В. С., Колодійчук І. А., Стадницький Ю., Жук П. В., Кіптач Ф. Я., Ковалишин В., Куліш І. М. Системний аналіз інституційних та економічних засад сучасної регіональної екологічної політики в Україні: науково-аналітична доповідь / ДУ «Інститут регіональних досліджень ім. М. І. Долішнього НАН України». Львів, 2025. 40 с. URL: http://ird.gov.ua/irdp/e20250003.pdf
Джерел: 37 посилань 

Регіональна екологічна політика є важливим елементом в ієрархії складових національної екологічної політики, що потребує визначення у нормативно-правових актах її поняття, сфери застосування та завдань, які покликана вирішувати. Євроінтеграційні прагнення України зумовлюють необхідність орієнтування на регіональні підходи у реалізації екологічної політики Європейського Союзу, їх інтегрування у вітчизняну регіональну екологічну політику. Здійснювана в Україні реформа територіальної організації влади та місцевого самоврядування потребує перегляду місця регіонів у процесах формування та реалізації державної екологічної політики, розширення повноважень територіальних органів влади у сфері екологічного управління, створення для цього відповідної організаційної, фінансової та технічної бази. Значні територіальні екологічні контрасти, які поглиблюються внаслідок війни, набувають нових форм і проявів, унеможливлюють стандартні підходи до структури, завдань, інструментів реалізації екологічної політики в регіонах України. Найбільш екологічно проблемні регіони потребують суттєвої державної підтримки у вирішенні природоохоронних завдань: інституційної, організаційної, фінансової, технологічної. Дотепер, а особливо у повоєнний час основним завданням регіональної екологічної політики слід буде розглядати пошук джерел фінансового забезпечення екологічних заходів, програм і проєктів. Одним зі шляхів вирішення такого завдання вбачається екологізація вітчизняної системи оподаткування, збільшення ставок екологічного податку, віднесення до його складу паливних і транспортних податків. Дозвільні та регламентуючі інструменти мають посилити своє значення у реалізації завдань регіональної екологічної політики. Необхідно розширити сфери застосування СЕО, ОВД. Усунути відхилення внутрішнього законодавства від законодавства ЄС (зокрема, виведення з-під процедури оцінки впливу на довкілля проєктів угод про розподіл продукції ), встановити чіткі вимоги до розробників СЕО, ОВД, виключити формальність та фіктивність громадських слухань з приводу цих та інших інструментів екологічного регулювання тощо. Необхідно здійснити комплекс підготовчих робіт із введення в дію у повоєнний період Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної системи моніторингу довкілля, інформації про стан довкілля (екологічної інформації) та інформаційного забезпечення управління у сфері довкілля», водночас пропонуючи деякі важливі доповнення до нього, спрямовані на вирішення проблем, висвітлених у пропонованій науково-аналітичній доповіді.  
регіональна екологічна політика, інституційні засади, економічні засади, системний аналіз, Україна 

#e20250002 

Файл Adobe Reader Жук П. В. Проблеми фінансового забезпечення реалізації регіональної екологічної політики та шляхи їх вирішення: науково-аналітична записка / ДУ «Інститут регіональних досліджень ім. М. І. Долішнього НАН України». Львів, 2025. 11 с. URL: http://ird.gov.ua/irdp/e20250002.pdf
Джерел: 13 посилань 

Сформульовано пропозиції щодо конкретизації у нормативно-правових документах поняття регіональної екологічної політики та критеріїв визначення її завдань. Здійснено аналіз проблем фінансового забезпечення реалізації регіональної екологічної політики. Зазначено роль екологічного оподаткування як інструменту запобігання шкідливого впливу на природне довкілля та формування цільових фондів охорони навколишнього природного середовища. Вказано на низьку природоохоронну ефективність вітчизняного екологічного податку, потребу та необхідні кроки задля підвищення його екостимулюючої та екоінвестиційної функцій.  
регіональна екологічна політика, рівні, критерії, завдання, фінансове забезпечення, проблеми, шляхи вирішення 

#e20250001 

Файл Adobe Reader Жук П. В. Пропозиції щодо внесення змін до нормативно-правових актів, що регламентують порядок державної підтримки соціально-економічного розвитку гірських населених пунктів: наукова записка / ДУ «Інститут регіональних досліджень ім. М. І. Долішнього НАН України». Львів, 2025. 8 с. URL: http://ird.gov.ua/irdp/e20250001.pdf
Джерел: 4 посилання 

Досліджено економічну конкурентоспроможність територіальних громад України, що включають населені пункти, яким надано статус гірських. Здійснено розрахунки власної економічної спроможності гірських територіальних громад за показниками надходжень до їхніх бюджетів (без трансфертів та запозичень) і виділено три групи громад за критерієм економічної конкурентоспроможності: економічно конкурентоспроможні, проблемні та кризові. Запропоновано доповнити типізацію гірських територіальних громад за критеріями динаміки населення й рівня зайнятості та запровадити диференціацію інструментів державної підтримки розвитку проблемних і кризових громад, внісши відповідні зміни до законодавчих й нормативних актів.  
гірські території, гірські територіальні громади, економічна конкурентоспроможність, групування, диференціація підтримки розвитку 


Веб-майстер П. Попадюк